Groenten en fruit zijn populairder geworden door de coronacrisis. Een logisch gevolg, iedereen weet immers dat gezond eten bijdraagt aan een betere weerstand. De gestegen vraag naar groenten en fruit zorgt in de AGF-sector voor extra kansen. We lichten graag toe hoe het consumptiepatroon er momenteel uitziet en welke kansen het de sector biedt. 

Verandering van eetpatroon

Door de huidige pandemie willen we meer dan ooit gezond blijven. Hierdoor neemt de vraag naar producten die hieraan bijdragen, zoals groenten en fruit, toe. AGF-speciaalzaken zagen de cijfers met gemiddeld 30% stijgen. Ook het consultancybureau Deloitte kwam tot de conclusie dat de vraag naar verse groenten en fruit gestegen is door de Corona-uitbraak. Een tiende van de consumenten gaf aan het eetgedrag aangepast te hebben door de huidige situatie. Met name de ‘vitaminebommen‘ zoals paprika, broccoli en sinaasappels, deden het goed.  

Nederlandse groenteconsumptie 

In 2020 werden er 11% meer verse groenten verkocht. Momenteel is dit de top 10 van populairste groenten in Nederland:

  1. tomaten
  2. uien
  3. komkommers
  4. paprika’s 
  5. wortelen
  6. champignons
  7. roerbak-/wok-/stoofgroenten 
  8. gemengde sla
  9. sperziebonen
  10.  broccoli 

Nederlandse fruitconsumptie 

In 2020 steeg de fruitverkoop met 6% . Momenteel is dit de top 10 populairste fruitsoorten in Nederland:

  1. appel
  2. banaan
  3. peer
  4. mandarijn
  5. sinaasappel
  6. druiven 
  7. aardbeien 
  8. kiwi
  9. ananas 
  10. meloen

Kraaijeveld verlengt ERP
met klantportaal

Opvallende veranderingen sinds de corona-uitbraak

  • Mensen hebben meer geld over voor duurzame groenten en fruit. Voor de coronacrisis (2018) gaf slechts 38% aan een meerprijs te willen betalen voor het duurzame alternatief. Momenteel is dat gestegen naar bijna 63%
  • Om gezonder te eten, zijn mensen bewust meer fruit gaan kopen.   
  • Bijna de helft van de mensen is groenten en fruit beter en/of vaker gaan wassen sinds de corona uitbraak.

Conclusie

Het lijkt erop dat de coronacrisis een positief effect heeft op de AGF-sector. Deze verhoogde consumptie van groenten en fruit heeft zich al jaren niet voorgedaan en wordt door de NAFG zelfs een trendbreuk genoemd. Niemand kan zeggen of de positieve invloed aanhoudt. In ieder geval is het zeker dat de AGF-markt steeds dynamischer wordt. 

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) is zeer verheugd over deze cijfers. “Dit is echt een trendbreuk. Er wordt vaak aangenomen dat consumenten het heel lastig vinden om hun consumptie van groenten en fruit te verhogen. Deze cijfers laten zien dat consumenten wel degelijk te motiveren en inspireren zijn om meer groenten en fruit te eten” – Karin Bemelmans, coördinator van het NAGF.

Voorbereid op de veranderde AGF-markt

De AGF-sector is afhankelijk van veel verschillende factoren. De markt kan snel veranderen, waardoor er makkelijk sneller tekorten of overschotten ontstaan. De huidige pandemie is daar een goed voorbeeld van. Digitalisering is daarom zeer belangrijk. Het biedt mogelijkheden om snel nieuwe doelgroepen te bereiken. Daarnaast helpt het om jouw processen aan te passen naar de huidige omstandigheden. Door betere inzichten in de markt en de voorraad, kunnen er eerder beslissingen genomen worden.

Onze AGF-ervaring

Wij helpen AGF-bedrijven al jarenlang digitaliseren door middel van maatwerk software. Hoe unieker jouw werkwijze is, des te lastiger het is om passende software te vinden. De kans is daarom groot dat je bij standaard (AGF-)software functionaliteiten mist. Een maatwerk applicatie kan uitkomst bieden. Deze wordt namelijk precies naar jouw wens gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan digitaal orderpicken, business intelligence voor AGF,  prijslijst/prijscommunicatie, kwaliteitsmanagement, Excel-sheets ombouwen en inlezen, klantenportalen, leveranciersportalen, certificaatbeheer en nog veel meer. 

Kom vrijblijvend in contact

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw AGF-bedrijf? Laat je telefoonnummer achter voor een vrijblijvende kennismaking. We bellen je binnen 1 werkdag op!

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817