In de AGF-sector gaat het over volumes en prijzen. Je onderscheiden van de concurrentie is daarom best een uitdaging. Toch zien we dat AGF-bedrijven steeds vaker een unieke positie innemen. Volgens de Rabobank kan innovatie en digitalisering daar goed aan bijdragen. We zetten de 4 grootste veranderingen in de AGF-sector (van 2021) op een rijtje!

Unieke proposities

Steeds meer AGF-bedrijven kiezen voor duidelijke proposities. Zo kiezen handelshuizen ervoor om het magazijn te outsourcen, omdat opslag en logistiek niet de toegevoegde waarde zijn. Een bedrijf als Kraaijeveld richt de pijlen op perfecte service, terwijl Meeder een unieke doelgroep bedient (o.a.  cruiseschepen) en Eosta focust op biologische groente en fruit. 

Omnichannel dienstverlening

Vroeger werd de verkoop telefonisch afgehandeld. Klachten en complimenten werden bij de desbetreffende accountmanager neergelegd. Maar tijden veranderen, ook in de AGF wordt omnichannel dienstverlening steeds belangrijker. Dit houdt in dat verkoop en dienstverlening door elkaar loopt, via verschillende kanalen. Klanten willen je altijd en makkelijk kunnen bereiken. Hierdoor groeit de interesse naar snellere manieren van handel via chatprogramma’s en klantportalen.

Steeds meer groothandels maken gebruik van social media kanalen zoals Linkedin, Facebook en zelfs Instagram. In de toekomst zal dit nog belangrijker worden. Het toenemende internetgebruik zorgt ervoor dat klanten meer online vragen stellen, verzoeken achterlaten en zelfs beoordelingen geven. Het wordt dus extra belangrijk om snel en correct te reageren. Door hier bewust bezig mee te zijn, kan je bestaande klanten beter binden en zullen potentiële klanten sneller met je in zee gaan.

Onderscheidend door applicaties       

Slimme applicaties kunnen concurrentievoordeel opleveren. Zo biedt Kraaijeveld hun klanten een digitaal bestelportaal. Dit zorgt voor transparantie en gemak. Klanten hoeven niet meer de telefoon op te pakken, maar kunnen zelf alles regelen, zonder afhankelijk te zijn van salesmedewerkers. Andere AGF-partijen focussen zich weer direct op de eindgebruiker. Zo inspireert The Greenery consumenten om meer te doen met groente en fruit. Hun platform Verse Oogst is al meer dan 90.000 keer bezocht.

Concurrentievoordeel door data-gebaseerde beslissingen 

Om te weten welke veranderingen binnen een organisatie nodig zijn, is het belangrijk om de knelpunten te lokaliseren. Door interne data te verzamelen en te analyseren, ontstaan nieuwe inzichten. Dit zijn vaak dingen die niet direct opvallen. Denk bijvoorbeeld aan: grondstoffen die machine’s oververhitten, veelvoorkomende manco’s tijdens het orderpicken, het werktempo van medewerkers, veranderende klantwensen, marges, etc. Door deze knelpunten te verhelpen, kunnen organisatieprocessen verbeterd worden. Dit zorgt ervoor dat vervolgens, door bijvoorbeeld tijd- en/of geldbesparing, concurrentievoordeel kan worden gerealiseerd. Deze winsten kan je namelijk weer gebruiken om verkoopprijzen aan te scherpen of te investeren in marketing.

Digitalisering in de
AGF-sector

Recente publicatie over Jump op AGF.nl

Bekijk het artikel

Jump is jouw innovatiepartner!

Wil je vrijblijvend sparren over de veranderingen in de sector? We denken graag mee! Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817