Trends zijn van groot belang in de foodsector. De consument weet zeer goed wat hij wel en niet wil op het gebied van voeding. Deze wensen gaan verder dan alleen smaken, geuren en kleuren. Het gaat niet meer alleen om het product, maar ook om de beleving en de impact ervan. De trends gemak, gezondheid en goed gedrag spelen een leidende rol in 2021. 

Gemak

Iedereen is druk op zijn eigen manier. Dit zorgt ervoor dat de vraag naar ‘gemaksvoedsel’ hard groeit. Een goed voorbeeld voor deze trend zijn soeppakketten. Het lijkt redelijk overbodig, want alle groente kun je ook los bij de groenteafdeling halen. Daarnaast zijn er talloze applicaties en websites vol met recepten. Toch kiest men massaal voor het snelle pakket, waar ook een recept bijzit. Ook maaltijdpakketten sluiten op deze trend aan, denk bijvoorbeeld aan het gemak van HelloFresh. Alle benodigdheden worden thuisbezorgd met de bijbehorende instructies. Zo hoef je niet na te denken wat je gaat kopen en hoef je zelfs niet meer naar de supermarkt. 

Wist je dat de verkoop van verpakte en gesneden groente met 40% gestegen is ? 

Gemak verkoopt goed, want tijd is geld… Het is dus geen wonder dat verschillende spelers die zich focussen op dit aspect het erg goed doen. SparExpress, UberEats en Picnic waren de grootste groeiers in 2019 volgens Food500.

Gezond 

Gezond eten is natuurlijk van alle tijden, maar het blijkt dat jongeren dit nog net een tikkeltje serieuzer nemen. Meer dan de helft van Generatie Z let scherp op suiker, vet en calorie inname. De consument realiseert zich steeds beter wat het effect van eten op hun gezondheid is. Technologisch wordt hier al slim op ingespeeld met verschillende applicaties. Denk bijvoorbeeld aan een app die calorieën telt. Tegenwoordig kan dit zelfs door de barcode van de etenswaren te scannen met de mobiele camera. Deze app berekend vervolgens automatisch hoeveel calorieën er nog ingenomen mogen worden die dag.

Gemakkelijk eten is niet meer alleen pizza of een frietje. De consument wil weten wat er in zijn eten zit. Maaltijdpakketten zijn wat dat betreft een schot in de roos. Ze profiteren zowel van de gemaks- als de gezondheidstrend. Bovendien wordt volgens het FSIN vers eten steeds meer gekoppeld aan gezond eten, vooral door vrouwen. En verser dan eigen bereiding kan haast niet, toch?

Daarnaast bleek uit onderzoek van de Rabobank dat 90% van de consumenten vindt dat er onvoldoende informatie op voedseletiketten staat. Er is al langere tijd achterdocht naar de voedingsindustrie. Denk bijvoorbeeld aan de ophef over mysterieuze e-nummers. Maar zelfs al staat er niks op het etiket, die informatie is niet langer meer geheim te houden voor mensen met een smartphone. Er is geen twijfel meer over mogelijk dat de huidige consument overal en altijd makkelijk kan vinden wat het etiket mogelijk verbergt. 

Goed gedrag 

Naast gezondheidsrisico’s is de consument ook goed op de hoogte van alle andere nadelen die de voedingssector met zich mee kan brengen. De boer moet voldoende betaald krijgen voor zijn producten. Dit geldt overigens niet alleen voor producten uit Nederland, want ook chocola en koffie zien we liever met een Fairtrade keurmerk. Daarnaast moet de visvangst er niet voor zorgen dat het onderwaterleven te veel lijdt. Daarom zien we vis ook graag MSC gecertificeerd.

Er wordt gedacht aan het welzijn van de dieren en het milieu. De vega-markt is het laatste jaar enorm toegenomen en blijft doorgroeien. Zelfs mensen die nog niet zo ver zijn, kiezen steeds vaker voor het stukje vlees met het Beter Leven keurmerk. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat bijna 70% van de consumenten duurzame intenties heeft. Meer dan de helft handelt hier ook al naar. Minder vlees eten is hier een groot onderdeel van.

Bovendien bleek dat de consumenten hun eigen CO2- uitstoot willen verminderen of compenseren door klimaatprojecten te steunen. Je ziet steeds vaker dat dit bij het afrekenen van bestellingen als optie wordt geboden. Bij aankoop van vliegtickets en kleding wordt de consument al een mogelijkheid geboden om CO2-uitstoot te compenseren door een boom te planten of een klein bedrag te doneren. Dit zou bij een bezorgplatfom zoals Thuisbezorgd natuurlijk ook kunnen. Uiteraard heeft de milieubewuste consument, ook baat bij afbreekbare verpakkingen en groenere distributie van hun producten.

Een hogere prijs lijkt de bewuste consument niet af te schrikken, mits het bijdraagt aan gemak, gezondheid of goed gedrag. Deze ontwikkeling biedt veel commerciële kansen. Maar hoe kan je die benutten? Lees dit in het tweede deel; inspelen op de Foodtrends van 2021.