Het coronavirus heeft grote impact op de hele AGF sector. Sommige producten zijn niet aan te slepen, waar de vraag naar bepaalde producten weer piekt. Zo is de vraag naar sinaasappels flink gestegen sinds het Coronavirus. Hoewel het geen bewezen werking heeft tegen dit virus, is het wel algemeen bekend dat vitamine C het immuunsysteem ondersteunt. Een glas jus d´orange in de ochtend kan in ieder geval geen kwaad. Vrij logisch dat de vraag naar sinaasappels zo groeit, toch? Welke effecten brengt de veranderde vraag met zich mee én is het wel zo logisch dat de consument naar de sinaasappel grijpt?

Internationaal stijgende vraag naar sinaasappels 

In de Nederlandse supermarkten vliegen de sinaasappels als warme broodjes over de toonbank. Dit gebeurt ook buiten de Nederlandse grenzen. In ieder geval zien België, China, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje de vraag ook enorm toenemen. Hogere verkoopprijzen lijken de consument niet af te schrikken en het lijkt er zelfs op dat de vraag blijft stijgen.

Geen tekort, toch stijgende prijzen

De vraag is momenteel nog niet groter dan het aanbod, maar toch stijgt de verkoopprijs. Hoe kan dat? Het is te verklaren door de stijgende productie- en logistieke kosten. Door de 1,5 meter afstandsregel lopen veel processen vertraging op. Denk hierbij aan het oogsten, sorteren en verpakken van de sinaasappels. Invoer en export heeft strengere regels opgelegd gekregen. Dit zie je uiteraard ook terug in de prijs.

Waarom dan persé de sinaasappel?

Een sinaasappel is zonder twijfel gezond én ja, er zit ook vitamine c in. Gewoonte speelt ook een grote rol in de populariteit van het stuk fruit. We zijn nou eenmaal gewend om naar een sinaasappel of een glas jus d’orange te grijpen als we ons minder goed voelen. De top-of-mind gedachte van veel mensen is dan ook dat sinaasappels (en citroenen) ontzettend veel vitamine C bevatten. Dit komt onder andere door uitgebreide marketingcampagnes vanuit de sapindustrie.

Van oranje sinaasappel naar gele paprika

De consument staat vaak niet stil bij de alternatieve opties om vitamine C binnen te krijgen. Even een korte uitleg; 100 gram sinaasappel bevat 50 mg vitamine C. Bij een citroen is dit iets meer, namelijk 53 mg. Gele paprika bevat volgens USDA ruim drie keer meer vitamine C dan de beroemde sinaasappel, namelijk 184 mg per 100 gram! Andere opties met hoog vitamine C gehalte zijn bijvoorbeeld spruitjes (85 mg/100gr), broccoli (89mg/100gr) en rode paprika (128mg/100gr). Veel koolsoorten bevatten tevens meer vitamine C dan de sinaasappel. Waarom neemt de vraag naar bijvoorbeeld paprika dan niet ook enorm toe? Wellicht komt dit door gebrek aan kennis van de consument.

Wat kan de AGF-sector hiermee? 

1. Leg het uit

De meeste consumenten staan er waarschijnlijk niet bij stil dat er meer opties zijn om (bijvoorbeeld) vitamine C binnen te krijgen. Door paprika te eten als snack, in salade of gewoon in het avondeten te verwerken krijg je gemakkelijk extra vitamine C binnen. Zo zijn er wellicht andere producten waar een expert veel meer vanaf weet dan een consument. Prijs je producten aan! Wees creatief en breng dit bijvoorbeeld in een nieuwsbrief. Bekijk ter inspiratie hoe Kraaijeveld dit aanpakt.

2. Laat jouw voorraad niet verloren gaan

Sommige bedrijven kunnen hun voorraad nergens meer kwijt. Wat moet je er dan mee? Grote aantallen groente of fruit kan je niet zomaar weggooien bij het afval. Het verwerken van de bedorven voorraad kan momenteel zelfs geld kosten. Vanuit de AGF-sector worden momenteel innovatieve oplossingen bedacht om derving te voorkomen. Zo bood groothandel Hillfresh haar producten ook bij consumenten aan. Ze hadden pakketten samengesteld, die tegen een lage prijs af te halen waren. Dit communiceerden ze via WhatsApp. En guess what, binnen korte tijd waren ze allemaal uitverkocht!

3. Zorg dat de voorraad up-to-date is

De foodsector is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals het weer en mogelijke onvoorziene omstandigheden. De huidige pandemie is daar een goed voorbeeld van. De vraag kan snel veranderen, waardoor er makkelijk een tekort of een overschot kan ontstaan. Digitalisering is dan ook zeer belangrijk in de foodsector. Het biedt mogelijkheden om snel nieuwe doelgroepen te bereiken. Daarnaast helpt het om jouw processen aan te passen naar de huidige omstandigheden. Door betere inzichten in de voorraad, kunnen er eerder beslissingen genomen worden. Zit je zelf met een overschot? Dan kan dit tijdig digitaal doorgegeven worden aan afnemers van reststromen, zoals bijvoorbeeld veevoerbedrijven. Zo voorkom je verspilling en werk je efficiënter.

Om AGF ondernemers op weg te helpen in deze lastige tijd, bieden we een gratis digitale sessie aan. Een consultant denkt mee hoe jouw bedrijf stappen kan maken onder de huidige omstandigheden. Wil je hier gebruik van maken? Vul dan het formulier hieronder in. Laten we er samen het beste van maken!



Schrijf je hier in voor de gratis sessie!

Geef aan welke tijd en welke dag jou het beste uitkomt. Vul minimaal 2 opties in.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817