De wereld wordt steeds digitaler. De consument zit er al midden in, terwijl de foodbranche vaak achterloopt. Dit zorgt voor druk, want de eisen van de consument worden steeds hoger. Door efficiënt te werken, kan de kwaliteit en snelheid van processen verbeterd worden. Digitalisering helpt hier enorm bij, maar hoe pak je dat aan? Hierbij 4 tips die jouw business verder kunnen helpen!

1. Moderniseer dagelijkse processen

Excel en stapels papier met af een toe een handgeschreven notitie. Klinkt dit herkenbaar? Dan is het automatiseren van die processen een mooie eerste stap. Naast dat het veel sneller en makkelijk is, is het ook minder foutgevoelig. Het leidt tot een goed overzicht, hogere efficiency en biedt kansen om processen te optimaliseren. Voorbeelden waar je aan kan denken zijn; papierloos orderpicken, automatisering van de in- en verkoop stromen, maar ook de administratie rondom temperatuur- en kwaliteitsmetingen. Een toepassing als RF-scanning maakt het zelfs mogelijk om de inkomende en uitgaande voorraden te digitaliseren. Hierdoor hoeft er niet meer handmatig geteld en doorgevoerd te worden. Dit maakt het makkelijker om met het ‘first in, first out systeem’ (sorteren op THT-datum) te werken.

2. Verzamel en analyseer interne data

Iedereen wilt kosten besparen, groener en efficiënter worden. ‘Maar hoe?’ is de vraag. Dat verschilt enorm per bedrijf. De concurrent die precies dezelfde producten levert, moet andere stappen ondernemen dan jij. Hij heeft immers ander personeel en wellicht andere machines. Om te weten welke veranderingen bij jou het beste werken, is het belangrijk om inzichten te krijgen in de interne processen. Dit kan door data te verzamelen. Vaak is er zelfs al data beschikbaar door alle pakketten en databases die gebruikt worden. Deze data biedt de mogelijk om te zien hoe snel personeel werkt, maar ook welke producten minder marge opleveren of welke grondstof ervoor zorgt dat machines op hogere temperatuur draaien. Zaken waar totaal niet bij stil wordt gestaan, kunnen processen vertragen of nadelig zijn voor de kwaliteit. Door data analyse kan dit snel aan het licht komen.

3. Gebruik big-data

Inzicht in externe data kan ervoor zorgen dat jouw processen beter verlopen. Externe bronnen zoals de weersverwachting, beurskoersen, actualiteiten en social media kunnen gekoppeld worden aan eigen data waardoor patronen ontdekt kunnen worden.  Zo is de AGF-sector afhankelijk van verschillende factoren, zoals het weer en mogelijke onvoorziene omstandigheden. Daardoor ligt een tekort aan een bepaald stuk fruit altijd op de loer. Door gebruik te maken van externe data kun je dit voorspellen. Daarnaast kan een systeem automatisch laten zien waar in de wereld overschotten en/of tekorten zijn. Dit kan weer het in- en verkoopproces bevorderen en ervoor zorgen dat jouw voorraad nooit schaars is. Logischerwijs kunnen marketingactiviteiten ook hierop aangepast worden. Verwacht je een hogere marge op aardbeien door een overschot bij jouw leverancier in Spanje? Speel hier tijdig op in!

4. Betrek de consument

Een belangrijke trend in de voedselindustrie is transparantie. De consument wil steeds meer weten. Stil hun honger met een portaal waar ze alle informatie kunnen vinden die ertoe doet! Door afnemers inzicht te geven in bijvoorbeeld de productieprocessen en grondstoffen kun je een stuk vertrouwen winnen. Bezig met verduurzaming? Communiceer dit! Een eigen app draagt toe aan jouw onderscheidend vermogen. En niet onbelangrijk… er kan ook weer relevante data over de specifieke vraag naar jouw producten verzameld worden. 

Waarom langer wachten?!

Binnen 5 dagen kan jij al geautomatiseerd te werk gaan. Geef ons een belletje of laat je gegevens achter!

We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

Jan-Maarten Verweij

Jan-Maarten Verweij

06 – 2208 2817