Logistieke uitdagingen, stijgende grondstof- en energieprijzen, hogere containerprijzen en schaarste van arbeid maken het een uitdagende tijd. De huidige omstandigheden zorgen ervoor dat de AGF sector in beweging blijft. Waar innovaties voor de pandemie een nice to have waren, wordt het nu een must. In 2022 verwachten we dat de volgende trends de overhand nemen. 

Duurzaam werken

Verspilling tegengaan, duurzamer produceren en circulair ondernemen zijn al jarenlang hot topics in de sector. Ook vanuit de overheid wordt hier steeds meer op gestuurd. We verwachten dat de focus op dit onderwerp in 2022 nog harder zal groeien. Bovendien is een groot deel van de consumenten bereid om extra te betalen voor duurzame groenten en fruit. Dit brengt veel kansen voor de markt. Zelf proberen we ook ons steentje bij de dragen. Zo werkt Jump samen met Dutch Fresh Port om AGF reststromen inzichtelijker te krijgen

Automatisering

Door automatisering werk je slimmer, kunnen processen worden versneld en fouten worden opgespoord. Daarnaast levert het een schat aan data op, die je kan gebruiken om processen verder te verbeteren. Daarbij wordt met een gedigitaliseerde werkwijze vaak duurzamer gewerkt en zijn er minder menselijke krachten nodig. Denk bijvoorbeeld aan inzetten van robots. Dit kan een belangrijke overweging zijn personeelstekort de groei van het bedrijf (op lange termijn) belemmert. 

Met de consument meedenken

Dat de inkopen van jouw klanten beïnvloed worden door de vraag van de consumenten is natuurlijk geen geheim. Door bovenop de consumentenbehoeften te zitten, word je niet meer verrast door de een snel stijgende vraag (of vice versa). Als je veranderingen snel in het vizier hebt, kan je je hierop voorbereiden. Veranderingen in het consumptiepatroon, zoals een hogere groenteconsumptie bij het avondeten doordat mensen minder vlees gaan eten en de waardering voor duurzame producten, zijn hier voorbeelden van. 

Unieke AGF proposities

Steeds meer AGF-bedrijven kiezen voor duidelijke proposities. Een duidelijke toegevoegde waarde zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie. Een bedrijf als Kraaijeveld richt de pijlen op perfecte service, terwijl Meeder een unieke doelgroep bedient (o.a.cruiseschepen). Maatwerk applicaties kunnen hieraan bijdragen. Ze ondersteunen jouw unieke werkwijze of bieden extra service aan afnemers. Denk bijvoorbeeld aan een gebruiksvriendelijk klantportaal. Zo werk je transparant en maak je het bestelproces zowel voor de klant als jezelf efficiënter. 

Welke rol kan maatwerk software hierin spelen? 

Veel AGF-processen zijn vergelijkbaar. Toch heeft iedere organisatie haar eigen manier om tot het beste eindresultaat te komen. Standaard software ondersteunt vaak enkel het gebied waarin veel AGF-organisaties overlapping hebben. Hierdoor missen er onderdelen die vervolgens buiten de software om worden geregeld, bijvoorbeeld in Excel of op papier. Dit kan met maatwerk software makkelijk opgelost worden.

Kortom, wil je onderscheidend zijn, duurzamer werken en/of automatiseren? Dan kan maatwerk software daar zeker bij helpen. We denken graag mee of maatwerk jouw organisatie dichterbij de doelen kan brengen. Laat je gegevens achter in het blok hieronder en we bellen je graag terug.

Sparren over de mogelijkheden?

Laat je gegevens achter en we bellen je binnen één werkdag op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817