Ondernemers zijn noodgedwongen een stuk creatiever en innovatiever geworden door de coronacrisis. Wij zijn, als strategisch innovatiepartner, erg enthousiast over de slimme oplossingen die we voorbij zien komen. Hierbij delen we graag een paar food-gerelateerde voorbeelden die zeker noemenswaardig zijn!

Chatbot als corona-assistent

Een manier om drukte op te zaak te voorkomen, is werken met een chatbot. Rijen worden op deze manier enigszins voorkomen. Verschillende bedrijven maken gebruik van deze digitale assistent, onder andere dit ijssalon. Het verschilt weinig van telefonisch bestellen, maar een chat heeft weer zijn voordelen…

De consument kan aangeven wat hij komt ophalen en wanneer, zonder dat de lijn bezet is en er constant een werknemer paraat moet staan om de telefoon aan te nemen. Daarnaast stuurt de chatbot alle orders netjes door naar de ondernemers. Hierdoor wordt de administratie ook nog eens automatisch digitaal bijgehouden. Een win-win situatie, zowel voor de ondernemer als de klant!

App ter ondersteuning van de horeca 

Vanaf 1 juni mogen restaurants weer rustig opstarten. De vraag rijst: hoe kan je op 1,5 meter afstand, je klanten de juiste service bieden? Een van de partijen die zich hiermee bezig houdt is TU Delft. Hun studenten hebben Orderli ontwikkeld, een webapplicatie die direct aan te roepen is door het scannen van een QR code. De app kan gebruikt worden door gasten om ‘obervrij’ te bestellen, vanaf hun smartphone. Zo kunnen ze zelf kiezen hoe ze willen worden geholpen. Waar dit voorheen enkel via het personeel kon, hebben ze nu ook de keuze om deze app te gebruiken. Door een kassakoppeling komen de bestellingen direct in de huidige bonnenprinter uit. De app is de eerste 2 maanden gratis en daarna worden de kosten op basis van de omzet via de app bepaald.

Poffertjes drive thru

Als horeca ondernemer moet je momenteel creatief zijn. Dat veel restaurants zijn begonnen met bezorgen en afhalen is al benoemenswaardig, daarom dachten wij ook graag mee hoe restaurants zo snel mogelijk ´coronaproof ´ konden worden. Maar deze Dordtse ondernemer gaat nog een stapje verder. De poffertjeszaak heeft zelf een Drive thru georganiseerd.

Slim, want zo kan je met een kleine zaak toch veel klanten, op veilige afstand en in de buitenlucht bedienen!

Teler met drive in

Een leuk uitje is door alle maatregelen een stuk lastiger geworden. Daar speelt deze ondernemer uit de AGF-sector slim op in! Momenteel kan je met de auto verschillende lekkernijen met aardbeien bestellen die je direct meekrijgt. Dit blijft niet beperkt tot een bakje verse aardbeien, want je kan onder andere ook milkshakes, wafels en ijs bestellen. Een soort van McDrive, in aardbeistijl!

Dat Hollandse aardbeien altijd al een hot item waren was al bekend, maar nu staan mensen er wel 3 uur voor in de rij. Het is zo succesvol dat er een heel logistiek plan uitgedacht is.


Uiteraard is dit maar een kleine greep uit alle innovatieve ideeën die tot stand gekomen zijn in deze tijd. Jump is trots op alle ondernemers die er het beste van proberen te maken. Ben jij of ken jij iemand die wat extra digitale hulp kan gebruiken in deze tijd? Wij helpen graag tijdens onze gratis inspiratiesessie. Samen staan we sterker!