In de strijd tegen het Coronavirus worden veel bedrijven geraakt. Evenementen worden gecancelled en openbare plekken sluiten hun deuren. Zo blijven alle restaurants en cafés tot minimaal 6 april gesloten. Als je als restauranthouder toch wilt blijven doorwerken zijn er slechts twee opties: eten laten afhalen of bij mensen thuis bezorgen. Maar waar begin je? Als groot fan van de horeca en als supporter van innovatieve oplossingen helpen we je graag een beetje op weg! Lees verder hoe je in 5 stappen jouw restaurant draaiend houdt.

1. Bedenk wat je kan leveren

Hoe ‘verplaatsbaar’ is jouw menu? Wellicht is niet het hele menu geschikt om in te pakken. Misschien is het eten niet meer van de juiste kwaliteit als het in een bakje geleverd wordt. Het is aannemelijk dat dit verschilt per type restaurant. Een 5-sterren restaurant zou hier waarschijnlijk meer over na moeten denken dan een snackbar. In ieder geval is een aangepast menu zeker iets om over na te denken. Daarnaast is het ook belangrijk om stil te staan waarin je het eten gaat inpakken. Dit kan bijvoorbeeld in bakjes, zakken of aluminiumfolie. Bedenk welk verpakkingsmateriaal er nodig is voor jouw menu. 

2. Communiceer je nieuwe dienst(en) naar klanten

Je klanten moeten weten dat er eten afgehaald en/of bezorgd kan worden. Plaats zo snel mogelijk een berichtje op alle social media kanalen. Het liefst nog met jouw menu erbij. Een persoonlijk mailtje sturen (of dit vermelden in de nieuwsbrief) is natuurlijk ook een goede toevoeging. Als je denkt niet voldoende mensen te kunnen bereiken, dan kan het aanmelden bij een bestelplatform enorm helpen (zie stap 4).

3. Bestellen: bepaal een bezorggebied en een minimale bestelwaarde

Wanneer levert een bestelling genoeg op? Hierbij moet je rekening houden met de afstand en het vervoermiddel. Als een van je eigen medewerkers de bestelling op de fiets kan brengen, is het veel goedkoper dan een extern bedrijf met de auto. Bereken daarom wat een gemiddelde bestelling jou ongeveer kost. Het is belangrijk om het bezorggebied goed af te bakenen. Bijvoorbeeld ‘alleen in de stad waar het restaurant gevestigd is’. Denk er ook aan dat een minimum bestelbedrag van toepassing kan zijn. Want een bestelling van €1,99 kost waarschijnlijk meer dan het oplevert.

4. Bestellen: Bepaal of je in- of extern wil (laten) bezorgen

Bekijk de interne mogelijkheden goed. Het is mogelijk dat je momenteel al medewerkers hebt die kunnen helpen bij het bezorgen. Daarnaast is het altijd mogelijk om een bezorger in dienst te nemen. Als je daar geen omkijken naar wilt hebben, is het mogelijk een externe partij in te schakelen. De kosten voor de uitbesteding van de bezorging zijn vaak wel hoger dan als je het zelf oppakt.

5. Bestellen: sluit je aan bij het juiste bestelplatform

Dit is de makkelijkste manier om gevonden te worden door (potentiële) klanten. Apps zoals thuisbezorgd kunnen je bereik enorm vergroten. Je kan jezelf tevens aanmelden voor meerdere platformen tegelijk. We vergelijken de alvast de drie grootste spelers, namelijk: Thuisbezorgd, Deliveroo en Ubereats. 

Thuisbezorgd is het grootste platform en dekt heel Nederland. Deliveroo en UberEats zijn vooral te vinden in de grotere steden. Bij Thuisbezorgd en Ubereats heb je de mogelijkheid om zelf de bestelling te brengen. Dat kan bij Deliveroo niet, zij werken uitsluitend met hun eigen bezorgers. In de tabel hieronder zie je een samenvatting per platform inclusief bezorggebieden en (commissie)kosten.

* De kosten zijn niet transparant. De bestelplatformen delen dergelijke informatie niet. Op basis van deskresearch zijn deze richtlijnen opgesteld. Het is mogelijk dat de kosten gewijzigd zijn en daardoor kunnen ze afwijken. Mogelijk worden er ook afwijkende prijsafspraken gemaakt.

Edit: Naar aanleiding van dit blog hebben we bericht gehad van ondernemers die de horeca in deze tijd een hart onder de riem willen steken! Om te helpen hebben zij een laagdrempelig bezorgplatform opgezet genaamd Scanfie. Daarnaast is Munnie ook interessant om te bekijken. Daarmee kan je betaalverzoeken aanmaken en delen via een betaallink of QR-Code. Hierdoor heb je geen duur mobiel pinapparaat meer nodig om contactloze betaling te kunnen realiseren.

Heb je perse een bestelplatform nodig?

Nee, uiteraard kun je klanten ook direct bij jou laten bestellen. Dit kan telefonisch of met een eigen bezorgapp. Het nadeel is vaak dat het bereik dan een stuk kleiner is, zeker als je pas net begint met bezorgen. Niet iedereen weet immers dat je deze dienst nu aanbiedt. Daarnaast mis je ook de mensen die beslissen wat ze gaan eten door op een bestelplatform te kijken. Heb je momenteel al een klantenbase? Dan is het verstandig om te werken met een eigen bestelapplicatie. Hierdoor bespaar je jezelf de commissiekosten. Daarnaast sluit het een het ander niet uit.. Je kan werken aan de bekendheid van je eigen applicatie, terwijl je blijft samenwerken met de bekende bestelplatformen. Klik hier voor meer informatie over een applicatie op maat.

Jump wenst alle ondernemers ontzettend veel succes. Het is naast een periode vol onzekerheid ook een leerzame tijd. Creatieve oplossingen maken je sterker. Groei door te springen in het onbekende!