Digitalisering bleef bij groothandels langere tijd achter, maar door de coronacrisis werd er noodgedwongen een inhaalslag gemaakt. Volgens onderzoek van ING is de focus van de groothandel aan het verschuiven. Het draait niet meer enkel om de grip op goederenstromen, maar ook het beheersen en sturen op basis van data. 

Groter speelveld door digitalisering

Traditioneel was de groothandel slechts een schakel tussen de producent en de retailer. Digitalisering geeft de groothandel ruimte om uit deze positie te komen. De groothandel baant zich steeds meer een weg direct naar de consument toe. 

“De ruimte die de producenten en retailers moesten inleveren door de coronacrisis, is door de consument ingevuld door de groothandelaren steeds vaker rechtstreeks te benaderen. Hierdoor is de groothandel in consumentenproducten steeds meer verschoven van ‘business to business’ naar ‘direct to consumer.”ING Research

Datagestuurd businessmodel

Volgens ING gaan groothandels meer werken met datagestuurde businessmodellen. Door een stuk digitalisering kan de groothandel direct naar de consument treden. Dit kan onder andere door producten aan te bieden via bestaande verkoopplatformen, zoals Amazon of Bol. Het is een laagdrempelige manier om meer afzet te genereren, maar niet om datagestuurd te werken. Hiervoor is een eigen verkooplatform de beste optie. 

“Met steeds meer data die beschikbaar is en de versnelde digitalisering lijkt dit een toekomstig businessmodel voor de groothandel. Hiermee stapt de groothandel uit de ‘tussenpositie’ die hij de afgelopen jaren leek te hebben tussen producent en retailer. De digitale ontwikkelingen geven ruimte in de keten!”ING Research

Kraaijeveld
maakt eigen klantportaal

Optimaliseren op basis van data-inzichten

Data biedt goed overzicht, hogere efficiency en kansen om processen te optimaliseren. Het is een efficiënte manier om unieke bedrijfsprocessen te verbeteren. Door dagelijkse werkzaamheden te digitaliseren kunnen interne processen geoptimaliseerd worden. Zo weet je waar je aan moet werken als je tijd en/of materiaal wilt besparen, welke machine vervangen moet worden of hoe je groener kan gaan werken. Zaken waar totaal niet bij stil wordt gestaan, kunnen processen vertragen of nadelig zijn voor de kwaliteit. Door data analyse kan dit snel aan het licht komen.

Dagelijkse processen digitaliseren

Er wordt door groothandels minder geïnvesteerd in software dan in andere sectoren. Veel processen verlopen nog traditioneel. Denk aan het werken met papier of Excel sheets. 

“De beschikbaarheid van hard- en software per medewerker is in de laatste 20 jaar in de groot- en detailhandel minder snel gestegen dan gemiddeld. Het niveau blijft hierdoor ruim 20% achter bij het totaal voor alle sectoren.”ING Research

Zonde, want dit kost onnodig veel tijd en het is foutgevoelig. Door te digitaliseren neem je personeel werk uit handen en zorg je ervoor dat je (interne) data kan verzamelen waarop gestuurd kan worden. Bekende voorbeelden van digitalisaties voor groothandels zijn: digitaal orderpicken, administratie rondom kwaliteitsmetingen en RF-scanning om de inkomende en uitgaande voorraden te digitaliseren. 

Maatwerk software voor groothandels

Door eigen software is het mogelijk om jouw unieke bedrijfsprocessen volledig te ondersteunen. De software wordt precies naar wens gebouwd en is volledig afgestemd op jullie werkwijze. Zo heb je de volledige controle op de gebruikerservaring en stimuleer je innovatie van je huidige bedrijfsprocessen. Lees meer over de voordelen van maatwerk applicaties. Uiteraard denken wij ook graag vrijblijvend mee over de mogelijkheden. Vul het blok hieronder in en we nemen binnen één werkdag contact met je op!

Sparren over digitalisering?

We denken graag met je mee over de mogelijkheden! Binnen 1 werkdag nemen we contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817