Technische keuzes hebben invloed op de toekomstige marketingmogelijkheden voor je applicatie. Hier wordt vaak te laat bij stilgestaan, terwijl de keuze voor een webapp of een native app de opties kan beperken of juist versterken. Als jouw app-idee met beide technologieën kan worden uitgevoerd, dan is het slim om de marketingvoordelen van de mogelijkheden in acht te nemen. We leggen je graag uit waar je rekening mee moet houden. 

Wat is een webapplicatie? 

Een webapplicatie is een programma dat op een webserver draait en via de webbrowser kan worden benaderd. Dit houdt in dat er een link wordt ingevoerd, waarna je in de app omgeving terecht komt. Door een webapplicatie responsive te bouwen, kan het optimaal werken op alle schermgroottes. Een responsive webapp werkt dus op een desktop, laptop, tablet en smartphone even goed.  

Marketing van webapplicaties

1. Grotere doelgroep

Een webapp is te gebruiken op elk apparaat met een browser en internetverbinding. Mensen kunnen vanaf laptops en andere pc’s namelijk ook gebruik maken van de applicatie. Dat kan met een native app niet. Je marketing hoeft dus niet apart te worden afgestemd per apparaat en je doelgroep is gewoonweg een stuk groter. 

2. Makkelijk, snel en vrijblijvend

Jouw gebruikers hoeven niks te installeren, door op een link te klikken of een URL in te typen zitten ze direct in de app-omgeving. Dat is uiteraard een stuk sneller en toegankelijker dan een applicatie. Er hoeven minder stappen genomen te worden. Gebruikers hoeven geen wachtwoorden in te voeren of te wachten tot de applicatie gedownload is. Daarbij blijft er na gebruik ook geen software op hun smartphone staan. Wellicht zijn dit belangrijke overwegingen voor jouw doelgroep.

3. Snel en accuraat d.m.v. QR-codes

Een QR-code kan je zien als een soort barcode. Door de code voor een smartphonecamera te houden, opent een snelkoppeling naar bijvoorbeeld een webapp. Hierdoor komen mensen precies terecht waar je ze wilt hebben. Het is een laagdrempelig middel om de fysieke wereld te verbinden met de digitale wereld. 

4. Deelbaar

Gebruikers kunnen alle content op een webapplicatie delen. Dat is niet het geval met native web-apps, omdat je alleen specifiek kunt coderen om specifieke informatie te verzenden en zelfs dat is vaak niet het formaat dat je wilt. Delen op social media gaat gemakkelijk, er wordt gewoon een link geplaatst. Bij native applicaties moet er vaak eerst akkoord gegeven worden “deze app mag namens jou posten”. Dit blijkt voor veel mensen een drempel te zijn.

5. Direct up-to-date

Zodra een update live staat, zien alle gebruikers automatisch de vernieuwde applicatie. Dit is bij native apps niet het geval, daar moeten klanten zelf de app updaten. Hier gaat meestal meer tijd in zitten en verouderde versies leveren sneller klachten (en negatieve recensies) op. 

Wat is een Native applicatie?

Native applicaties, ook vaak mobiele applicaties genoemd, moeten op een telefoon geïnstalleerd worden. In app stores vind je dus native applicaties. De app moet voor een besturingssysteem gebouwd worden, dit is veelal iOs of Android. 

Marketing en Native applicaties

1. Herinnering

Jouw applicatie staat geïnstalleerd op het startscherm. Gebruikers worden dus constant herinnerd aan jouw merk. Dit maakt de kans dat ze de applicatie, wellicht wel uit verveling, openen natuurlijk ook groter. 

2. Push meldingen

Je kan ervoor kiezen om je gebruikers pushmeldingen te sturen. Dit houdt in dat zij een bepaald bericht op hun startscherm te zien krijgen als melding. Dit zorgt ervoor dat je klanten de applicatie niet vergeten. Ook kun je ze zo op de hoogte brengen van nieuwe evenementen of kortingsacties. 

3. (In-) app aankopen

Naast dat je geld kan vragen voor de applicatie zelf, is het ook mogelijk om gebruikers aankopen te laten doen nadat de app geïnstalleerd is. Dit worden in-app aankopen genoemd. Dit zie je vaak in games, bijvoorbeeld het bijkopen van levens. Maar denk ook aan een gratis basisversie van een app, met een betaalde upgrade voor uitgebreide mogelijkheden. 

4. Vindbaar in de appstore

Veel applicaties worden direct in appstores gekocht in plaats van in een online zoekmachine zoals Google. Denk bijvoorbeeld aan een stappenteller of een mobiele agenda. Een native applicatie is op deze manier te vinden, een webapplicatie uiteraard niet. 

5. Hogere conversiepercentages en minder beëindiging

Winkel-applicaties scoren over het algemeen beter dan webshops. Over het algemeen blijven mensen ingelogd waardoor al hun stappen goed onthouden worden. Zo kan het niet opeens zijn dat het winkelmandje leeg is nadat een tabblad per ongeluk afgesloten is. Uit onderzoek blijkt dat winkel-apps tot drie keer hogere conversiepercentages genereren dan websites. Daarnaast ligt de gemiddelde waarde van bestellingen hoger en de beëindigingspercentages zijn lager. 

Dus, kies jij voor een webapp of een native app?

Nu weet je dat beide technologieën hun eigen voor- en nadelen hebben op het gebied van marketing. Neem goed in overweging welke optie het beste bij jouw app-idee past, voordat je de app laat ontwikkelen. Voor advies kan je altijd contact met ons opnemen!

Vrijblijvend advies?

Een van onze marketingexperts denkt graag mee! Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.