De ROI (return on investment) van een nieuwe applicatie bepaalt in veel organisaties de doorslag voor de start van een project. Alleen is het met (bedrijfs)software soms lastig om op een concreet cijfer uit te komen. Software kan namelijk ook succesvol zijn zonder directe winst, omdat het een besparing of een efficiëntere werkwijze oplevert. Ook de  kosten zijn lastig te bepalen omdat ze vaak doorlopend zijn. We bespreken wat de kosten en baten kunnen zijn voor jouw ROI berekening. 

Hoe ziet de formule voor ROI eruit?

Je wilt weten welk rendement de investering opbrengt. De formule daarvoor is: (opbrengsten investering – kosten investering)/ kosten investering x 100. Voorbeeld: als een applicatie 200.000 oplevert en de kosten ervan zijn 50.000 geweest, dan is de Return on investment 300%. 

Kosten

Er zijn verschillende kosten waar je rekening mee moet houden bij eigen software. Dit kunnen zowel eenmalige als doorlopende kosten zijn. We zetten de belangrijkste op een rijtje. 

Initiële investering

Wat de ontwikkeling van software kost, kan enorm verschillen. Het ligt ondere andere aan wat de software moet doen, hoeveel gebruikers er zijn en hoe de applicatie omgaat met data. Als je een inschatting wilt voor jouw (bedrijfs)applicatie kan je onze prijscalculator invullen. We berekenen daar de investering van de eerste succesvolle versie. Dit betreft een basis-applicatie waarmee je succesvol de markt kan betreden of een interne uitrol kan doen.

Doorontwikkelkosten

Doorontwikkelkosten worden vaak vergeten. Dit terwijl het zelden voorkomt dat software niet wordt aangepast. Naarmate de tijd verstrijkt zijn er vaak andere behoeften of inzichten die verwerkt moeten worden. Hoeveel dit kost ligt uiteraard aan de aanpassing of uitbreiding die gedaan moet worden. 

Onderhoudskosten

Het onderhoud kost tussen de 5 en 10% van de initiële ontwikkelkosten per jaar. Dit betreft vaak aanpassingen om de software up-to-date of foutvrij te houden. In de meeste gevallen is het handig om een SLA (service level agreement) af te sluiten, om tijdig het juiste support te kunnen krijgen. Alle wensen worden hierbij op een rijtje gezet. Op basis hiervan wordt een tarief geformuleerd. 

Kosten infrastructuur

Een webapplicatie of de backend van een mobiele applicatie draait op een server. De benodigde infrastructuur kan je zelf aanschaffen of als een service afnemen bij diverse (grote) cloud-aanbieders zoals Azure of Amazon. Hoeveel dit kost, ligt aan de benodigde resources zoals: RAM geheugen, opslag, CPU, database, etc. 

Adoptie en/of marketing

Bij interne (bedrijfs)software is adoptie heel belangrijk. Je wilt dat de applicatie correct gebruikt wordt. Bovendien moet er voldoende draagvlak zijn bij de eindgebruikers. Hiervoor kan het nodig zijn om trainingen te geven en/of handleidingen op te stellen. Bij  commerciële applicaties is bijna altijd marketing nodig voor je van start kan gaan. Je doelgroep moet immers van het bestaan van de software afweten, voordat ze het kunnen gaan gebruiken. 

Opbrengsten 

Er zijn directe en minder directe opbrengsten vanuit software. Vooral de indirecte opbrengsten zijn lastig mee te nemen in de berekening. 

Directe opbrengsten 

Als je de software verkoopt, kan je het resultaat daarvan zien als directe opbrengst. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van eenmalige aanschafkosten, in-app aankopen of licenties.

Efficiënter werken 

Software die je werkwijze ondersteunt, kan voor veel efficiëntie zorgen. Mogelijk wordt door de nieuwe software tijd bespaard of is er minder personeel voor dezelfde taak nodig. Probeer goed in te schatten wat dit op termijn oplevert.

Minder foutgevoelig werken

Er worden vaak minder menselijke fouten gemaakt omdat de software alles netjes bijhoudt en er minder zaken handmatig moeten worden ingevoerd. Fouten kunnen soms grote financiële gevolgen hebben. Het voorkomen hiervan kan daarom gezien worden als een besparing.

Concurrentievoordeel

De software kan ervoor zorgen dat je jezelf onderscheid van de concurrent. Denk bijvoorbeeld aan een platform waarop online informatie opgezocht kan worden of snel bestellingen kunnen worden geplaatst. Geschiktheid voor mobiele telefoons kan er ook voor zorgen dat je een streepje voor hebt. Probeer goed in te schatten wat dit oplevert of misschien wel wat het je kan kosten als je achter blijft op het gebied van digitalisering.

Software die zichzelf terugbetaalt

Een ROI berekening voor software kan vrij gecompliceerd zijn. Er zijn meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. Zowel de kosten als de opbrengsten zijn vaak lastig te concretiseren. Hou er ook rekening mee dat software schaalbaar is, zonder dat de kosten lineair stijgen. Wij helpen graag om dit inzichtelijk te krijgen en denken mee hoe de software vormgegeven kan worden om de maximale baten eruit te halen. 

Wat levert software jou op?

We denken graag mee. Laat je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817