Bij software geldt dat de beste beleving vaak samenhangt met personalisatie. Je krijgt te zien wat het belangrijkste of het meest logische voor jou is op dat moment. Om software met je mee te laten denken, is een stukje data-analyse nodig. Sommige vinden het heel handig en andere vinden het privacyschending. Voor de laatste groep is privacy zo belangrijk dat zich een nieuwe afzetmarkt vormt. Hoewel steeds meer mensen de voordelen van data-analyse inzien, ontstaat ook een groep die bereid is te betalen voor privacywaarborging. 

Hoeveel behoefte heeft Nederland aan privacy?

De branchevereniging voor data en marketing, houdt de mening van Nederland omtrent dit onderwerp nauwlettend in de gaten. Uit onderzoek blijkt dat data-analyse elk jaar een beetje meer geaccepteerd wordt. Dit komt omdat steeds meer mensen opmerken dat de dienstverlening erdoor verbetert. Echter geldt het vertrouwen vooral voor overheidsinstanties. Bij de meeste (commerciële) organisaties zijn er twijfels. Het blijkt dat maar liefst 89% van de Nederlanders meer controle wil over hun gegevens. 

De belangrijkste privacywensen 

Als je privacyvriendelijke software wilt maken, moet je rekening houden met de wensen van de doelgroep. Het is belangrijk om te vermelden welke data wordt verzameld en wat de redenen hiervoor zijn. Als er voordelen voor de gebruikers zijn, is dit goed om te benoemen. Data die gebruikt wordt voor de gebruikservaring klinkt immers beter dan het delen van data met derden. Daarnaast wordt er veel waarde gehecht aan een duidelijk en compact privacy statement en een bondige cookiemelding. Communicatie is heel belangrijk. Probeer het gedrag van je gebruikers hierbij niet te beïnvloeden, maar laat ze een weloverwogen keuze maken. Je wilt niet dat ze zich zorgen maken over addertjes onder het gras.

Privacy als onderscheidend vermogen

Er is dus behoefte aan privacyvriendelijke software. Door dit in acht te nemen, onderscheid je je van de concurrent(en) en kan je van privacy jouw unique selling point maken. Verschillende bedrijven maken zich er al hard voor. Zo denkt Apple met hun gebruikers mee door alle iOS-apps actief te belemmeren om niet-noodzakelijke gebruikersgegevens op te vragen. Tevens is het voor applicatie-ontwikkelaars onmogelijk om apptracking uit te voeren zonder akkoord van de gebruiker. Voor mensen die hier waarde aan hechten, wordt het gebruik van Apple-apparaten zo extra aantrekkelijk. 

(Betaald) privacyvriendelijk alternatief 

Vaak wordt gezegd:  ‘als je niet betaalt, dan ben je zelf het product’. Steeds meer bedrijven bieden een privacyvriendelijke versie van hun dienst tegen betaling aan. Een voorbeeld is Google. Een groot deel van hun opbrengsten komt voort uit het (gevraagd en ongevraagd) vertonen van advertenties. Echter bieden ze hier zelf ook een oplossing voor. Met Google contributor kan je, tegen een kleine vergoeding, websites bekijken zonder reclame. Door deze optie aan te bieden, denken ze in ieder geval mee met hun gebruikers die sceptisch tegenover dataverzameling en deze manier van personalisatie staan. De doelgroep kan vervolgens zelf de overweging maken of ze extra willen betalen voor de oplossing. 

Geheel privacyvriendelijk

Uiteraard kan je ook geheel privacyvriendelijk werken, bijvoorbeeld door helemaal geen persoonsgerelateerde data te verzamelen en/of te analyseren. DuckDuckGo, is hier een mooi voorbeeld van. Het is een privacyvriendelijke zoekmachine die als alternatief voor de grote zoekmachines kan dienen. Ze garanderen anoniem zoeken en blokkeren trackers voor hun gebruikers. Interesse wekt het zeker, want de zoekmachine heeft al meer dan 100 miljoen zoekopdrachten per dag. Dat dit onderwerp steeds belangrijker wordt, zie je ook terug in de privacyvriendelijke Whatsapp alternatieven zoals Signal en Telegram

Onze ervaring

Wij denken graag mee over privacyvriendelijke software. Voor een klant in e-commerce en registratiesoftware werken wij doorlopend aan applicaties die geen gegevens verzamelen. Vanzelfsprekend worden er geen trackers gebruikt, zelfs niet voor interne analyses. We geloven in het belang van privacy en dragen hier graag een steentje aan bij!   

Sparren over privacy?

We denken graag met je mee! Laat je telefoonnummer achter en dan bellen we je binnen 1 werkdag op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817