De zoektocht naar het juiste low-code platform is een uitdaging. Momenteel zijn er al meer dan 200 aanbieders. Dit maakt de keuze niet minder lastig. Het is cruciaal om een platform te kiezen dat jouw doelen ondersteunt, maar dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom  geven we je graag een aantal tips hoe je een platform vindt dat goed bij jouw organisatie past.

1. Beschrijf het toepassingsgebied

Waarvoor wil jij het low-code platform gaan inzetten? Wil jij één webapplicatie bouwen of meerdere apps waarmee je bedrijfsbreed gaat digitaliseren? Het kan ook zijn dat je met low-code apps huidige applicaties binnen een organisatie gaat vervangen. In dat geval is het belangrijk om de bestaande applicaties goed te omschrijven. Denk bijvoorbeeld aan het aantal gebruikers en de koppelingen en/of databases. 

Afhankelijk van de business case kan het zijn dat een low-code platform interessanter is, omdat het low code platform bepaalde koppelingen op de plank heeft liggen of omdat het makkelijker is om legacy-apps om te zetten. Een goede beschrijving van het toepassingsgebied helpt hierbij.

2. Definieer een budget op basis van kosten en baten

Het belangrijkste aan een investering is uiteraard dat het zichzelf terugbetaald. Wat verwacht je dat de apps opleveren? Er zijn low-code platforms waar je 9 dollar per maand per gebruiker voor betaalt, terwijl andere low-code platforms beginnen vanaf duizenden euro’s per maand. Daarom is het belangrijk om de kosten en baten goed af te wegen. Zorg dat je de potentiële waarde van het platform meeneemt in je budget. Een platform dat je €50.000 per jaar oplevert is een investering van €20.000 per jaar waard, maar vice versa niet.

3. Heldere technische en functionele eisen 

Niet elk low-code platform doet hetzelfde. Het is belangrijk dat jouw wensen worden ondersteund door de software. In de optimale situatie weet je al wat voor applicatie(s) je nodig hebt. In dat geval kan je gaan kijken welk platform dat mogelijk maakt. Wil je bijvoorbeeld native applicaties? Dan vallen een heleboel platforms al af. In sommige gevallen zijn de technische wensen nog niet bekend, bijvoorbeeld als het platform wordt aangeschaft om digitalisering in de brede zin te stimuleren. Zorg er in ieder geval voor dat de technische richtlijnen helder zijn. Je wilt immers later niet beperkt worden door je platformkeuze. 

4. Lees publicaties van onderzoeksbureaus

Er worden doorlopend onderzoeken gedaan naar low-code platforms. De resultaten verschijnen vervolgens in rapportages, die duidelijk maken wat de sterke en minder sterke punten per platform zijn. De platforms worden tevens in categorieën ingedeeld. Zo wordt het inzichtelijk hoe volwassen een platform is en welke low-code concurrenten vergelijkbaar zijn. De bekendste onderzoeken zijn van Gartner (Magic Quadrant for low-code platforms en Multiexperience Development platforms) en Forrester (Wave for low-code platforms).

Mendix wederom
leider in Gartner
Magic Quadrant!

5. Zoek een low-code partner

Een goede partner is zeer belangrijk. Die kan je adviseren en ondersteunen in de zoektocht, door bijvoorbeeld platforms te demonstreren. Daarnaast helpt een partner je ook op weg in de low-code wereld wanneer je van start bent gegaan. Wil je bijvoorbeeld dat je personeel bijgeschoold of ondersteund wordt? Daar kan je partner voor zorgen. Ditzelfde geldt ook voor support en ontwikkelmogelijkheden.  

Direct duidelijkheid over de geschiktheid van Mendix? Vul dan onze keuzetool in!

Als je Mendix overweegt, dan biedt onze tool snel duidelijkheid! Binnen 4 minuten weet je of Mendix geschikt is voor jouw organisatie. We toetsen de belangrijkste aspecten zoals, het toepassingsgebied, de bedrijfsvisie en alle technische wensen. Je ontvangt een rapport met jouw persoonlijke Mendix score en de toelichting per as. 

We denken graag met je mee

Jump is Partner van Mendix. We denken graag met je mee of het platform geschikt is voor jouw organisatie. Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817