Sinds dat het virus in Nederland geconstateerd is heerst er paniek. Iedereen wast opeens twee keer zo vaak zijn handen, vakantie naar Noord-Italië wordt gezien als een zelfmoordpoging en handgel is duurder dan goud. Maar wat betekent dat voor een organisatie? Een tekort aan voorraad kan heel je business in gevaar brengen. Lees verder over wat we kunnen leren van het Coronavirus en hoe je het beste kan anticiperen.

De leverancier in quarantaine

Heb je een Chinese leverancier? Grote kans dat je dan tegen problemen aan kan lopen. Veel Chinese fabrieken worden gesloten om de epidemie ter plekke te beperken. Bedrijven als Coolblue, Blokker en Amazon ondernemen al actie. Voor bepaalde producten worden de marketingactiviteiten verlaagd en de prijs verhoogd. Op deze manier probeert Coolblue de vraag te verkleinen, om niet zonder voorraad komen te zitten. Blokker zegt zich bezig te houden met het hamsteren van alternatieven voor schaarse producten. Op deze manier hoeven ze de consument geen ‘totale nee’ te verkopen. Ook Amazon gaf aan bepaalde producten in bijzonder grote getalen in te kopen. 

Angstige afnemers

Massale paniek is over het algemeen niet heel bevorderlijk voor de economie. De effecten van het Coronavirus zijn al goed terug te zien in de dalende beurskoersen. Er wordt verwacht dat de economische groei van Nederland gedrukt wordt door alle angsten. Nico Klene, econoom bij ABN Amro, meldt dat mensen nu al minder uit eten gaan, minder (verre) vakanties plannen en in het algemeen minder uitgeven. Niemand weet hoe ver dit doorslaat. Momenteel is dat koffiedik kijken, maar je kan je voorstellen dat de echte paniek pas komt als bedrijven failliet gaan en mensen hun banen verliezen…

Handgel is dus niet de oplossing. Maar wat dan wel?

Wat we af kunnen kijken van de grote jongens is het managen van je vraag en aanbod. Als je voorraad onder druk staat is het belangrijk om hier goed bij stil te staan. Het kan zijn dat de vraag momenteel groter is dan normaal. Zorg ervoor dat je snel handelt door bijvoorbeeld je prijs te verhogen. De verkoop zal wat trager gaan dan normaal, maar mogelijk zelfs meer opleveren. Heb je een Chinese leverancier? Zoek alvast naar een leverancier in een ander land, zelfs als jouw bestellingen nog geen problemen opleveren. Het kan zomaar zijn dat dit morgen opeens anders is, dus zorg zo snel mogelijk voor een plan B. Van Coolblue leren we dat de vraag ook te reduceren is door de marketingactiviteiten terug te schroeven. Een advertentie werkt in dit geval wellicht íets beter dan je zou willen. Stop je marketingbudget in producten die je genoeg op voorraad hebt of wacht tot je voorraad weer veiliggesteld is.

Richt je bedrijfsprocessen epidemie-proof in

Momenteel is het belangrijk om snel en adequaat te handelen, maar wat de beste manier is, kan niemand vertellen. Het is belangrijk om te leren van Corona, zowel als jouw organisatie direct als indirect geraakt wordt. Dergelijke situaties liggen altijd op de loer. Het nare van deze situaties is de onvoorspelbaarheid. Elk nieuw virus kan tenslotte een bedreiging gaan vormen. Ditzelfde geldt voor natuurrampen overal ter wereld, want het is wel gebleken dat een ver-van-je-bed-show plotseling invloed kan hebben op Nederland en wellicht wel op jouw organisatie… 

Apps en software kunnen nare situaties niet voorkomen, maar helpen je wel om tijdig te anticiperen. Slim voorraadbeheer kan ervoor zorgen dat je als eerste aanklopt bij een alternatieve leverancier en op tijd voorzien bent van bijvoorbeeld een ander merk of een substituut. Daarnaast is het uiterst belangrijk om snel te kunnen handelen als er bijvoorbeeld een prijsverhoging moet worden doorgevoerd. Dat lukt natuurlijk niet met software waarbij je handmatig duizenden artikelprijzen moet aanpassen…

Altijd goed voorbereid zijn?

Slimme software zorgt ervoor dat jij op tijd de juiste beslissingen kan nemen. We denken graag met je mee hoe jouw organisatie efficienter te werk kan gaan. Laat je gegevens achter en we nemen binnen 2 dagen contact met je op!

We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

Jan-Maarten Verweij

Jan-Maarten Verweij

06 – 2208 2817