Een goed begin is het halve werk. Voordat je investeert in de ontwikkeling van een app, moet je de markt en de doelgroep in kaart brengen. Is jouw app wel zo onmisbaar als je denkt? Die vraag moet je stellen aan de potentiele gebruikers. Dus, onderzoek jouw app-idee! We leggen uit hoe je dat in 4 stappen doet.

1. Duidelijk onderscheidend vermogen

Zorg ervoor dat jouw app uniek is of in ieder geval duidelijk onderscheidend van de concurrentie. Als je een nieuw, niet bestaand concept wilt lanceren, hoeft dat niet lastig te zijn. Maar voor de meeste ideeën geldt dat je rekening moet houden met concurrerende apps. Logisch, want soms is er genoeg vraag voor misschien wel tientallen applicaties die in essentie hetzelfde doen. Toch wil je niet verdwijnen tussen de miljoenen applicaties in de appstores. Zoek goed uit wat vergelijkbare apps doen en zorg dat jouw applicatie hiervan verschilt. Zijn alle concurrerende apps betaald? Wellicht kan jij hem dan gratis aanbieden (met in-app aankopen). Er moet in ieder geval een duidelijke reden zijn om voor jouw applicatie te kiezen.

2. Doelgroep(en) bepalen

Het is belangrijk om in beeld te brengen hoe jouw potentiële markt eruit ziet. Hoe groot is de doelgroep? Ga je jezelf op iedereen richten of (eerst) een kleinere groep? Begin heel breed met de vraag: Wie kan mijn applicatie gebruiken? Het antwoord kan bijvoorbeeld zijnbedrijven die data willen monitoren. Vervolgens is het belangrijk om deze doelgroep steeds verder te specificeren. Doe dit niet alleen op basis van demografische gegevens zoals gender en leeftijd. Denk ook aan geografie. Houdt jouw markt bijvoorbeeld op bij de landsgrens of wil je heel de wereld veroveren? Wellicht richt je jezelf op bepaalde sociaal-economische factoren zoals opleiding en inkomen. Tevens is het belangrijk om in beeld te brengen wat jouw doelgroep bezighoudt en waar zij interesse in hebben, dit wordt psychografisch genoemd. 

Uiteraard kan het zijn dat jouw doelgroep uit meerdere segmenten bestaat. In het geval van de data applicatie kunnen dit bijvoorbeeld MKB bedrijven zijn die inzichten willen krijgen uit interne data, maar ook grote multinationals die aan de slag gaan met big-data. Beide doelgroepen kunnen de app dus gebruiken, maar moeten op een andere manier benaderd worden.

3. Onderzoek jouw inschatting

Hoe weet je nou of de aannames over jouw doelgroep i.c.m. jouw app-idee correct zijn? Onderzoek is het antwoord. Welk onderzoek er nodig is voor jouw app-idee hangt af van het concept, jouw doelgroep en de onderzoeksdoelstellingen. 

Onderzoeksdoel en onderzoeksvragen

Wat wil je precies gaan onderzoeken? In de meeste gevallen wil je weten of de doelgroep genoeg interesse heeft in jouw applicatie, maar wellicht is dit niet het enige. Misschien wil je weten hoeveel mensen maximaal voor de applicatie willen betalen of welke functionaliteiten jouw app(-idee) nog mist. Definieer van tevoren alle vragen die je wilt valideren tijdens het onderzoek. 

Welke opties zijn er?

Je kan denken aan deskresearch, kwantitatief of kwalitatief onderzoek. Voor elk onderzoek geldt dat het belangrijk is om vragen te stellen aan/over de juiste doelgroep. Je moet ze alleen wel van tevoren vinden. Een bestand met mailadressen en/of telefoonnummers helpt hierbij. Als je daar lastig aan kan komen, is de doelgroep zoeken op social media ook een optie.

Deskresearch — Je gaat op zoek naar bestaande gegevens, die je online of in boeken kan vinden. Dit kunnen resultaten zijn van eerdere onderzoeken, of bijvoorbeeld gegevens die je uit het CBS of Google Trends haalt.

Kwalitatief onderzoek — Kwalitatief onderzoek focust niet zozeer op feiten maar meer op interpretaties.  Je wilt bijvoorbeeld achter een gedachtegang of een gevoel komen. Cijfers zijn vaak niet van het grootste belang. Voorbeelden van kwalitatief onderzoek zijn focusgroepen en diepte-interviews. 

Kwantitatief onderzoek — Deze vorm van onderzoek zorgt ervoor dat je de juiste data, vaak in vorm van cijfers, in handen krijgt. Door de data vervolgens te analyseren kan je conclusies trekken. Voorbeelden van kwantitatief onderzoek zijn enquêtes en experimenten zoals a/b testen. 

4. Evalueren en bijsturen

Welke inzichten heb je gekregen? Als het goed is, weet je nu of jouw app-idee voldoende potentie heeft. Je hebt waarschijnlijk ook feedback ontvangen. Dat is altijd goed, want dit zorgt ervoor dat jouw idee beter aansluit bij wensen van de doelgroep. Zorg dat je zo veel mogelijk inzichten meeneemt in de ontwikkeling en positionering van je applicatie. 

Hulp nodig bij je onderzoek?

Naast het ontwikkelen van applicaties, helpt Jump ook bij onderzoek en marketing rondom software. Neem bij vragen gerust contact met ons op!

Vrijblijvend advies

Hulp nodig bij de validatie van jouw app-idee? We denken graag mee wat het beste onderzoek is om binnen jouw planning en budget uit te voeren. Laat je gegevens achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.