Terug naar alle insights
Privacy in software als unique selling point
Hoeveel behoefte heeft Nederland aan privacy?
De branchevereniging voor data en marketing, houdt de mening van Nederland omtrent dit onderwerp nauwlettend in de gaten. Uit onderzoek blijkt dat data-analyse elk jaar een beetje meer geaccepteerd wordt. Dit komt omdat steeds meer mensen opmerken dat de dienstverlening erdoor verbetert. Echter geldt het vertrouwen vooral voor overheidsinstanties. Bij de meeste (commerciële) organisaties zijn er twijfels. Het blijkt dat maar liefst 89% van de Nederlanders meer controle wil over hun gegevens.
De belangrijkste privacywensen
Als je privacyvriendelijke software wilt maken, moet je rekening houden met de wensen van de doelgroep. Het is belangrijk om te vermelden welke data wordt verzameld en wat de redenen hiervoor zijn. Als er voordelen voor de gebruikers zijn, is dit goed om te benoemen. Data die gebruikt wordt voor de gebruikservaring klinkt immers beter dan het delen van data met derden. Daarnaast wordt er veel waarde gehecht aan een duidelijk en compact privacy statement en een bondige cookiemelding. Communicatie is heel belangrijk. Probeer het gedrag van je gebruikers hierbij niet te beïnvloeden, maar laat ze een weloverwogen keuze maken. Je wilt niet dat ze zich zorgen maken over addertjes onder het gras.
Privacy als onderscheidend vermogen
Als je privacyvriendelijke software wilt maken, moet je rekening houden met de wensen van de doelgroep. Het is belangrijk om te vermelden welke data wordt verzameld en wat de redenen hiervoor zijn. Als er voordelen voor de gebruikers zijn, is dit goed om te benoemen. Data die gebruikt wordt voor de gebruikservaring klinkt immers beter dan het delen van data met derden. Daarnaast wordt er veel waarde gehecht aan een duidelijk en compact privacy statement en een bondige cookiemelding. Communicatie is heel belangrijk. Probeer het gedrag van je gebruikers hierbij niet te beïnvloeden, maar laat ze een weloverwogen keuze maken. Je wilt niet dat ze zich zorgen maken over addertjes onder het gras.
(Betaald) privacyvriendelijk alternatief
Vaak wordt gezegd: ‘als je niet betaalt, dan ben je zelf het product’. Steeds meer bedrijven bieden een privacyvriendelijke versie van hun dienst tegen betaling aan. Een voorbeeld is Google. Een groot deel van hun opbrengsten komt voort uit het (gevraagd en ongevraagd) vertonen van advertenties. Echter bieden ze hier zelf ook een oplossing voor. Met Google contributor kan je, tegen een kleine vergoeding, websites bekijken zonder reclame. Door deze optie aan te bieden, denken ze in ieder geval mee met hun gebruikers die sceptisch tegenover dataverzameling en deze manier van personalisatie staan. De doelgroep kan vervolgens zelf de overweging maken of ze extra willen betalen voor de oplossing.
Geheel privacyvriendelijk
Uiteraard kan je ook geheel privacyvriendelijk werken, bijvoorbeeld door helemaal geen persoonsgerelateerde data te verzamelen en/of te analyseren. DuckDuckGo, is hier een mooi voorbeeld van. Het is een privacyvriendelijke zoekmachine die als alternatief voor de grote zoekmachines kan dienen. Ze garanderen anoniem zoeken en blokkeren trackers voor hun gebruikers. Interesse wekt het zeker, want de zoekmachine heeft al meer dan 100 miljoen zoekopdrachten per dag. Dat dit onderwerp steeds belangrijker wordt, zie je ook terug in de privacyvriendelijke Whatsapp alternatieven zoals Signal en Telegram.
Onze ervaring
Wij denken graag mee over privacyvriendelijke software. Voor een klant in e-commerce en registratiesoftware werken wij doorlopend aan applicaties die geen gegevens verzamelen. Vanzelfsprekend worden er geen trackers gebruikt, zelfs niet voor interne analyses. We geloven in het belang van privacy en dragen hier graag een steentje aan bij!
Vrijblijvend sparren?
We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.