Terug naar alle insights
Wat kost het onderhouden van een app?
Wat is het verschil?
Naast de ontwikkelkosten moet je ook rekening houden met onderhoudskosten voor je applicatie. Wat de kosten zijn om jouw app te onderhouden ligt aan de grootte, het aantal gebruikers en vooral ook aan de (toekomstige) wensen voor jouw applicatie. Dit zijn de 5 punten die je, in ieder geval, in acht moet nemen.
Infrastructuur
Een webapplicatie of de backend van een mobiele applicatie draait op een server. De benodigde infrastructuur kan je zelf aanschaffen, of als een service afnemen bij diverse (grote) cloud-aanbieders zoals Azure of Amazon. Hoeveel dit kost, ligt aan de benodigde resources zoals: RAM geheugen, opslag, CPU, database, etc. Voor een kleine server ben je vaak met enkele tientjes per maand klaar, maar voor zware applicaties kunnen deze kosten behoorlijk oplopen. Daarnaast is het verstandig om je app-omgeving regelmatig te backuppen.
Updates voor continuïteit
Als je een applicatie niet onderhoudt, gaat het gegarandeerd mis. Om de app probleemloos te laten draaien moet je rekenen op minimaal 1 update per jaar. Reserveer in ieder geval tijd en budget om dit na te lopen. Plan de updates/aanpassingen van tevoren in. Denk hierbij aan het updaten van de gebruikte frameworks en het afstemmen van je app op nieuwe browsers of (mobiele) besturingssystemen.
Doorontwikkeling van de app
Voor de meeste apps geldt dat stilstand achteruitgang is. Als je wilt dat jouw applicatie relevant blijft dan is het belangrijk om te blijven doorontwikkelen. Door te innoveren en verbeteren zorg je ervoor dat de gebruikers een reden hebben om de app te (blijven) gebruiken. Stem je doorontwikkelbudget af op de opbrengsten of de potentie van je applicatie.
Adoptie en/of promotie
Bij interne (bedrijfs)applicaties is adoptie heel belangrijk. Er moet voldoende draagvlak zijn bij de eindgebruikers. Besteed tijd om mensen te trainen voor het (blijvend) gebruik van je applicatie. Een applicatie die niet wordt gebruikt, levert namelijk niks op.
Bij consumentenapps is promotie, met name in de beginfase, heel belangrijk. Als je gebruikers wilt, moeten mensen wel van de applicatie afweten. In de appstores staan meer dan een miljoen apps, dus zie dat niet als een marketinginstrument. Voor promotie(s) moet je extra budgetten reserveren. De kosten zijn afhankelijk van je doelgroep en het gewenste resultaat.
Service level agreement (SLA)
Er kan altijd iets misgaan met een applicatie. Denk aan veiligheidsproblemen of een bug die je gebruikers vinden. Op dat moment wil je dat het probleem zo snel mogelijk verholpen wordt. Als je bepaalde garanties wilt, dan komt een SLA goed van pas. Hierin stel je afspraken op met de ontwikkelaar. Bijvoorbeeld hoe snel er tijd vrij gemaakt wordt om met het probleem aan de slag te gaan. De prijzen hiervoor variëren op basis van jouw wensen.
Vrijblijvend sparren?
We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.