Terug naar alle blogs

blog
Trends

De groothandel van de toekomst: zo speel je in op deze 5 trends

Gepubliceerd op: 10/02/2024

Retailers bestellen steeds vaker direct bij de producent en slaan hierdoor groothandels over. Deze ketenverkorting vormt een bedreiging voor groothandels. Toch is er zeker bestaansrecht voor deze ondernemingen. De groothandel van morgen verwijdert fricties in het proces en voegt waarde toe voor klanten. Innovatie is daarbij belangrijk. Heb jij als groothandel realtime inzicht in de voorraad? Maak die efficiencyslag! In dit blog delen wij van Jump een aantal tips om als toekomstbestendige groothandel klaar te zijn voor morgen.

#1 Positie in de waardeketen versterken

Bij ketenverkorting denken we vaak aan de groothandel die verdwijnt, maar groothandels kunnen ook de rol van een andere ketenpartij overnemen. Dankzij een online bestelmodule kan een groothandel direct leveren aan consumenten (B2C) of eindklanten (B2B). Daarnaast kunnen groothandels hun eigen positie versterken door schaalvergroting, het eigen assortiment te verbreden of diensten toe te voegen aan producten.

#2 Innoveren om voorop te lopen

Bij veel groothandels worden nog veel zaken telefonisch of met papier afgehandeld. Er is weinig gedigitaliseerd. Vooral voor deze groothandels is het belangrijk om te innoveren. Dankzij IT-oplossingen op maat kunnen processen gedigitaliseerd worden. Denk hierbij aan digitale orderpicking met een app of digitaal ordermanagement.

"Meeder is een groothandel in groente en fruit. Het bedrijf levert vooral aan grote cruiseschepen. Daar zijn IT-systemen dan ook op ingericht. Er is ook een andere tak, gericht op reguliere scheepvaart. Deze schepen willen kilo’s fruit in plaats van pallets met fruit. Dat vormt een drempel. Jump gebruikte Mendix om een innovatieve oplossing te ontwikkelen en door deze klant verder te helpen. Lees hier de business case."

Jump logo symbool

#3 Houd de globale markt goed in de gaten

25% van de omzet van groothandels komt uit Nederland. Het is verstandig om te focussen op export, omdat het buitenland een interessante afzetmarkt is voor de sector. Zeker gezien de beperkte groeimogelijkheden op de Nederlandse markt. Wel moet de globale markt goed in de gaten worden gehouden, gezien de handelsconflicten en de Brexit. De koersen van vreemde valuta en de prijsontwikkeling van grondstoffen zijn vaak grillig. Een klein fluctuatie kan de winstgevendheid van jouw bedrijf al sterk beïnvloeden, aangezien het gemiddelde bedrijfsresultaat 3,98% is.

"De Rabobank adviseert groothandels om anders te kijken naar innovatieprojecten. Innovatie begint vaak verlieslatend. Dit verandert als een groothandel snel opschaalt en de concurrentie voorblijft."

Jump logo symbool

#4 Maak beslissingen op basis van big data

Groothandels beschikken over veel data. Zij kunnen hun klanten en leveranciers helpen door deze big data om te zetten in smart data. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld vraagvoorspelling ondersteunen. Hierdoor kunnen groothandels voortdurend nieuwe producten en diensten ontwikkelen om in te spelen op de veranderende behoeften van klanten en eindgebruikers.

#5 Verhoog de servicegraad

Welke service lever jij aan retailers en andere eindklanten? Kunnen zij makkelijk aankloppen bij problemen en producten kosteloos omruilen? De mate waarin je service verleent kan het verschil maken tussen krimp en groei, zeker in competitieve markten. Denk ook na over slimme oplossingen om de service verder te verbeteren, zoals een klantportaal om bestellingen te volgen.

Als groothandel futureproof blijven? Laten we samenwerken!

Bij Jump geloven we in de kracht van innovatie. We helpen bedrijven een innovatieslag te maken door de samenwerking tussen business en IT te stimuleren. We bouwen software om processen te digitaliseren te optimaliseren. We maken daarbij gebruik van Mendix; een softwareontwikkelplatform met een laag instapniveau. We trainen jouw collega’s, zodat er intern apps aangepast en gebouwd kunnen worden. Dit werkt kostenbesparend. Dankzij Mendix kan er zes tot acht keer sneller geprogrammeerd worden!

Neem contact op

Vrijblijvend sparren?

We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.

insight

Privacy in software als unique selling point

Bij software geldt dat de beste beleving vaak samenhangt met personalisatie. Je krijgt te zien wat het belangrijkste of het meest logische voor jou is op dat moment. Om software met je mee te laten denken, is een stukje data-analyse nodig. Sommige vinden het heel handig en andere vinden het privacyschending. Voor de laatste groep is privacy zo belangrijk dat zich een nieuwe afzetmarkt vormt. Hoewel steeds meer mensen de voordelen van data-analyse inzien, ontstaat ook een groep die bereid is te betalen voor privacywaarborging.
Lees meer
insight

Hybride vs Native mobiele apps

Bij Jump ontwikkelen we mobiele applicaties. Mobiele apps bieden geweldige mogelijkheden om processen te digitaliseren of om je klant beter te bedienen. Bij de ontwikkeling van zulke apps moet je meestal kiezen tussen native – of hybride technologie. In dit artikel bekijken we de verschillen, de voor- en nadelen van hybride en native apps en we sluiten af met de vraag of je wel moet kiezen uit één van de twee technologieën. Misschien is er wel een gulden middenweg!
Lees meer
insight

Webapplicaties: de voor- en nadelen

Bij een applicatie wordt er vaak gedacht aan een mobiele applicatie, die je kan downloaden vanaf een appstore. Terwijl in veel gevallen een webapplicatie sneller en tegen minder kosten kan worden aangeboden. Toch moet het bij de uitvoering van je idee aansluiten. Wanneer kies je dan voor een webapplicatie en wanneer voor een mobiele uitvoering? We ondersteunen je graag in die beslissing.
Lees meer