Terug naar alle insights
(On)terecht negatief beeld omtrent IT binnen de overheid?
De perfecte IT-wereld
Stel je eens voor: een wereld waarin IT-projecten soepel verlopen, op tijd worden opgeleverd en binnen het budget blijven. Een wereld waarin digitale projecten geen nachtmerrie zijn, maar succesverhalen. Dat kan, maar het komt niet vanzelf.
Negatief imago IT-projecten binnen de overheid
IT-projecten bij de overheid falen regelmatig. Budgetoverschrijdingen, vertragingen en systemen die niet aan de verwachtingen voldoen. Maar falen is geen technisch gegeven… Het zijn menselijke fouten. Bovendien falen er ook veel IT-projecten binnen andere sectoren. Het grote verschil is dat daar een stuk minder aandacht op is gevestigd. Binnen de overheid worden problemen veel sneller uitgelicht in de media, omdat het om ons belastinggeld gaat. IT-succes staat veel minder in de belangstelling. Dit draagt uiteraard ook bij aan het ‘slechte imago’. Falen heeft nou eenmaal een hogere nieuwswaarde.
IT uitdagingen die meespelen in de overheid
Vanuit de media worden verschillende voorbeelden gegeven. Zo stelt Ton Elias dat een goede IT-er meer dan €150.000 zou moeten verdienen. Dit kan binnen de overheid niet als je in dienst bent, het geldt dus enkel voor ZZP’ers. Door deze salaris beperking is het binden van IT-talent binnen de overheid dus extra lastig.
Verouderde systemen
Ten tweede zijn verouderde systemen een grote uitdaging. Dit zijn systemen die nog wel werken, maar waarvan de technologie inmiddels achterhaald is. Omdat het om verouderde technologieën gaat, is de expertise erover ook steeds beperkter beschikbaar. Er zijn gewoonweg minder IT-experts die zich daar nog mee bezig houden. Dit zorgt ervoor dat het aanpassen van deze systemen steeds lastiger wordt. Niemand wil zijn vingers branden om iets te vervangen wat nu (nog goed) werkt. Maar hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.
Extra gevoelige data
Ten derde is de data bij overheidsinstanties extra gevoelig, denk aan je belastingaangifte, een militaire operatie of een dossier van een delinquent bij Justitie. Meestal gaat het over veel, gevoelige en gewilde data. In die context hebben fouten en fraude enorme gevolgen.
Hoge verwachtingen van softwareprestaties
De verwachtingen van de softwareprestaties zijn binnen de overheid (te) hoog. De gebruikersgroepen zijn groot en er zijn vaak piekmomenten. Tegelijkertijd wordt er verwacht dat alles probleemloos en veilig verloopt. Denk bijvoorbeeld aan de software om belastingaangiften mee te doen. Als heel Nederland dit op de laatste dag wilt uitvoeren, is het logisch dat er storingen kunnen ontstaan.
Processen via protocollen
Bovendien lopen veel processen via protocollen. Overheidsinstanties hebben vaak te maken met complexe processen en bureaucratie, wat kan leiden tot inefficiënties in IT-projecten. Regels en procedures zijn nodig, maar kunnen er ook voor zorgen dat het digitaliseringsproces vertraagd wordt.
Falen als grondslag voor succes
"Al de genoemde complexiteiten dragen bij aan een grotere kans op falen"
Jan-Maarten
Jan-Maarten Verweij (mede-oprichter Jump): “Al de genoemde complexiteiten dragen bij aan een grotere kans op falen. Terwijl de levering van de beoogde waarde langer duurt en mogelijk nooit plaatsvindt. Het opheffen of uitspreiden van complexiteiten zorgt voor vooruitgang en het doorlopend kunnen leveren van waarde. Dat is de weg naar succes.
Fouten maken mag
Misschien moeten we accepteren dat fouten maken mag. Dat niet alles in één keer perfect moet zijn. Dat projecten eerst klein worden getest waarna op dit succes verder wordt doorgebouwd. Daarnaast moet het bepalen van de technische schuld en het beheerst vernieuwen ervan in ieder geval onderdeel zijn van de IT-visie. Klinkt dat sexy? Nee. Krijg je er mooie PR van? Zeker niet. Maar het is uiterst noodzakelijk.”
We denken graag met je mee
Bij Jump vinden we dat juist de overheid de kansen rondom digitalisering moet pakken. We kennen de obstakels en helpen je om ze te vermijden. De juiste software kan processen een stuk gemakkelijker maken, zowel voor de interne organisatie als voor de burger.
Wil jij dat we vrijblijvend meedenken? Plan dan direct een korte kennismakings call in, wanneer het jou uitkomt. Laten we samen denken in mogelijkheden!
Vrijblijvend sparren?
We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.