Terug naar alle blogs

blog
Trends

Trends in de AGF-sector 2021: dit zijn 9 hot topics

Gepubliceerd op: 18/01/2024

Een wereld zonder voeding is moeilijk voor te stellen. Daarom zijn bedrijven binnen de AGF-sector onmisbaar. Zij leveren aardappelen, groenten en fruit aan supermarkten, winkels en horeca. Hoewel deze branche al honderden jaren bestaat, wordt er voortdurend geïnnoveerd. Groothandels in aardappelen, groenten en fruit kunnen voorop lopen door de onderstaande trends te volgen. Zo benoemt de Rabobank in haar rapport dat eetpatronen veranderen en dat tegenwoordig AGF’s dichter bij de consument staan. Zo wil de consument het verhaal weten van de broccoli op zijn bord. Daarnaast ziet de Rabobank dat de export aantrekt en dat er hierdoor een stabiele groei is in de vraag naar AGF. Zo is Nederland na Spanje de grootste exporteur van verse groenten en fruit. Er werd in het afgelopen jaar voor bijna 11 miljard euro geëxporteerd. Maar er zijn meer trends te ontdekken. Jump zet de belangrijkste trends in de AGF-sector op een rij.

Trend 1: ketensamenwerking en -verkorting

Groothandels in AGF kunnen hun positie in de waardeketen versterken door samen te werken of door de keten te verkorten. Zo kan er een directe koppeling gemaakt worden met systemen van klanten en leveranciers, waardoor informatie over orders en levering realtime verzonden wordt. Standaardisering van communicatie is dan wel vereist en dat kan met EDI. EDI staat voor Electronic Data Interchange en wordt al door veel bedrijven in de AGF gebruikt. Er hoeven hierdoor minder documenten verzonden te worden en het scheelt een hoop papierwerk. Jump realiseert EDI-integraties voor klanten. Verder wordt e-commerce steeds belangrijker: klanten bepalen zelf wanneer en waar ze inkopen. Door e-commerce kunnen stappen in de keten worden overgeslagen.

Trend 2: sterke focus op toegevoegde waarde

Veel bedrijven kiezen voor duidelijke proposities. Op die manier weten groothandels zich beter te onderscheiden. Zo kiezen handelshuizen ervoor om het magazijn te outsourcen, omdat opslag en logistiek niet de toegevoegde waarde is. Een bedrijf als Kraaijeveld richt de pijlen op perfecte service, terwijl Meeder aan cruiseschepen levert en Eosta een focus heeft op duurzame producten (bijv. biologische groente en fruit).

Trend 3: hippe producten doen het goed

Consumentengedrag verandert en als AGF-groothandel is het verstandig om trends in de gaten te houden. Tegenwoordig merken we dat exotische producten en biologische producten in opkomst zijn. In plaats van de standaard aardappel kiezen meer mensen voor zoete aardappelen. Verder wordt er meer exotisch fruit geïmporteerd. Ook innovaties in specifieke verpakkingen worden gedreven door consumentvraag, zoals de voorgesneden fruitbakjes of snackfruit in makkelijke verpakkingen.

Trend 4: transparantie in de keten

Zestig tot zeventig procent van de handel gebeurt nog steeds telefonisch. Toch is er behoefte aan meer transparantie. Leveranciers willen meekijken in de systemen en altijd een eerlijke prijs krijgen. Dit is vaak niet het geval met bellen, waarbij een inkoper van een supermarktketen een andere prijs krijgt dan een inkoper van een restaurant. Ook het belang van certificeringen neemt toe om zeker te zijn van kwaliteit en herkomst. Een consument wil zien waar zijn product vandaan komt en of er geen sprake is van kinderarbeid of dierenmishandeling. Een voorbeeld van innovatie is het gebruik van de blockchain om certificeringen en transacties openbaar te maken. De blockchain is een mechanisme waardoor partijen die samenwerken in een keten betrouwbaar informatie kunnen delen zonder dat er vertrouwen hoeft te zijn tussen die partijen. Bij Jump hebben we ervaring met het ontwikkelen van applicaties voor blockchain en het toevoegen van certificeringen aan smart contracts.

Trend 5: automatiseren van ouderwetse processen

Papierwerk voor transport, inklokken van leveringen (al dan niet in het weekend), fust emballage, claim afhandeling, orderpicken met papieren pakbonnen: veel bedrijfsprocessen in de AGF zijn nog ouderwets, kosten veel tijd en zijn nog niet digitaal. Dankzij automatisering kunnen deze processen versneld worden. Geef orderpickers bijvoorbeeld een tablet met een maatwerk applicatie, waar nieuwe orders direct zichtbaar zijn. Dit bespaart papierwerk, maar geeft ook direct extra mogelijkheden voor optimalisatie van het proces.

Trend 6: geopolitieke invloeden

Nederland is een klein land en veel AGF-bedrijven zijn steeds meer gedreven door  export. Er ontstaan nieuwe markten, bijvoorbeeld omdat de welvaart in een land toeneemt en er Nederlandse producten geïmporteerd kunnen worden. Oog hebben voor onrustige situaties is een pré, zoals sancties voor Rusland en Iran en de Brexit. Automatisering kan helpen bij het verwerken van inklaringsdocumenten voor de douane.

Trend 7: inzicht in data = meer sales

Data wordt steeds belangrijker. Er is behoefte aan inzicht en daardoor zijn er steeds meer data-analisten werkzaam bij groothandels. Ook neemt het belang van sales performance toe. Dit kan gerealiseerd worden door schermen op te hangen.

Trend 8: magazijn optimaliseren

Staan de juiste producten wel op de ideale plek? Dankzij slimmere algoritmes is het mogelijk om een magazijn te optimaliseren. Dit zorgt voor snellere doorlooptijden van voorraden. Daarnaast zien we dat de afgelopen jaren de vraag naar opslag fors is gegroeid. Dit is terug te zien in het totaal aantal vierkante meters. Daarom is het belangrijk om een magazijn beter in te richten, want hierdoor kunnen er sneller order gepickt worden. Lees meer over de opkomst van on-demand warehouses: The Rise of the On-Demand Warehouse.

Trend 9: Digitaliseringsgraad stijgt

De meeste bedrijven in de AGF zijn bezig met het thema digitalisering. Voor die digitalisering kiezen veel bedrijven nu voor de implementatie van een algemeen ERP-pakket (zoals Microsoft Navision) of een specifiek ERP’s voor de AGF (zoals I-TEC of Profix IT). Let op dat ERP-implementaties vaak complexe trajecten opleveren met veel impact op de business. Het gebruiken van een ERP om transacties op een goede manier vast te leggen is de eerste stap in digitalisering. Een ERP levert meestal niet direct concurrentievoordeel op. Het is een hele goede basis. Maar om echt onderscheidend te zijn en processen slim te innoveren is een vervolg nodig. Low code platformen zoals Mendix worden daarvoor vaak gekozen. Het aanschaffen van zo’n platform is al net zo’n serieuze beslissing als een ERP-pakket. Een andere optie om processen te automatiseren is het kiezen voor kleine maatwerk software applicaties. Bij Jump bouwen we slimme applicaties en vaak doen we dit in minder dan twee maanden tijd. Denk aan een prijslijst app, een orderpick-applicatie, een handeldashboard, een e-commerce omgeving of warehouse optimalisatie algoritmes. Zeg excelsheets vaarwel en ga slimmer werken.

Neem contact op

Vrijblijvend sparren?

We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.