Voor organisaties die hun facilitair beheer goed willen organiseren zijn IT-systemen onmisbaar. Facilitair Management informatie Systemen, of kortweg FMIS zijn hiervoor ontwikkeld. In een FMIS worden allerlei facilitaire processen geborgd.

Denk hierbij aan inkoopondersteuning en contractmanagement, maar ook aan het boeken van vergaderzalen, het aanmelden van bezoekers of het afhandelen van meldingen richting de facilitaire dienstverleners.

De FMIS-markt bestaat uit een aantal grote spelers, zoals Topdesk, Facilitor, Planon en Ultimo. Deze pakketten bieden heel veel mogelijkheden en zijn daarom breed inzetbaar. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan. De implementatie in een organisatie is vaak een zwaar traject met bijbehorende kosten. En vergeet daarnaast de doorlopende licentiekosten niet.

Behoefte aan een lichtgewicht FMIS

Lang niet elk bedrijf heeft al die mogelijkheden nodig. Daarom heeft Yask de app Snappre ontwikkeld. Geen zwaar systeem, maar juist een laagdrempelig intuïtieve app waar facility managers mee uit de voeten kunnen.

Snappre helpt bij het snel en makkelijk afhandelen van meldingen en storingen, registreren van bezoekers, het boeken van ruimtes en contract- en budgetbeheer. En dat allemaal als SaaS-applicatie waar je direct mee aan de slag kan.

Yask helpt organisaties met het managen én verbeteren van de totale facilitaire organisatie. Ze regelen al je facilitaire zaken van schoonmaak tot catering, van gebouwbeheer tot technisch onderhoud. En altijd met een verfrissende aanpak, want elke facilitaire situatie verdient een creatieve oplossing op maat.

Overdracht van de software naar Jump

Begin 2019 stopten de ontwikkelaars met de verdere ontwikkeling van het platform. Yask heeft aan Jump gevraagd om het beheer en de doorontwikkeling over te nemen.

Het dashboard van Snappre

Software overnemen is een complex proces. Veel impliciete kennis over de software is alleen beschikbaar in het hoofd van een ontwikkelaar. Jump heeft een proces ontwikkeld om dit in goede banen te leiden. Dit bestaat uit de volgende 4 stappen:

  1. Controle of we bij Jump bekend zijn met de gebruikte technologie en de structuur.
  2. Uitvoering van een broncode audit. Hierdoor leren we hoe de software technisch is opgezet en met welk kwaliteitsniveau het is opgezet.
  3. Gezamenlijk met de klant een plan bepalen voor doorontwikkeling en onderhoud.
  4. Feitelijke overdracht van de software door een migratie van de code naar nieuwe servers.

Om de overdacht en transitieperiode zo goed mogelijk te laten verlopen is het slim om direct een uitbreiding of doorontwikkeling aan te pakken. Dat is bij Snappre ook gebeurd met de ontwikkeling van een boekingen- en cateringsmodule.

“Jump denkt actief mee in hoe we Snappre verder kunnen ontwikkelen. Dat helpt ons in het maken van de juiste keuzes.”

Lisanne van den Berg

Functioneel Beheerder bij Yask Facility Management

Eigen software. Wat nu?

Yask is geen softwarebedrijf. Eigendom van software kent zijn eigen uitdagingen. Hoe beheer je zo’n product op een goede manier? Jump heeft Yask in dit traject verder geholpen. Bijvoorbeeld door heel transparant te zijn over de impact van bepaalde ontwikkelkeuzes voor de complexiteit van Snappre op de lange termijn.

Ook is er samen met Yask een werkvorm opgezet voor regelmatig overleg. Tweewekelijks is er een contactmoment om de wensen voor de doorontwikkeling en onderhoud te bespreken. Hierdoor houdt Yask grip op het project.

App over laten nemen?

Zoek jij iemand die je software kan overnemen? Laat je gegevens achter, of bel ons en we helpen je graag verder.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.