“Kun je UCO op een efficiënte manier verzamelen en de informatie zó vastleggen dat het product gecertificeerd verkocht wordt? En dat in Ethiopië?”

Met die vraag begon het project Harambee. Inmiddels staat de app al een aantal maanden live en blijkt het ook een succesformule te zijn voor andere landen in Afrika en Zuid-Amerika. We nemen je mee in het proces waarbij we van app idee naar product gingen én dat in 6 weken tijd.

Van gebruikte olie tot weer bruikbare brandstof

Voor degene die nog nooit van UCO gehoord hebben: UCO staat voor used cooking oil. Dit zijn restanten die overblijven nadat restaurants of hotels olie gebruikten om te koken of frituren. Zomaar weggooien kan niet en zeker niet wanneer blijkt dat dit restproduct uitstekend fungeert als biodiesel. Wereldwijd wordt UCO opgehaald en verhandeld, maar nog niet in Ethiopië. Dit blijkt een win-win situatie te zijn. Niet alleen creëert het businessmodel van Harambee meer werkgelegenheid. Het concept voorkomt milieuvervuiling en is essentieel voor schonere brandstoffen.

Meedenken in het bedrijfsproces

Na het eerste contact is het balletje vrij snel gaan rollen. Jump haakte in op de vraag ‘hoe kan ik in een korte tijd een CRM systeem ontwikkelen?’. Omdat Harambee op dat moment nog in de kinderschoenen stond (sterker nog: het bedrijf bestond nog maar net) was er veel ruimte om mee te denken in de bedrijfsprocessen. Hoe konden we die het beste vormgeven binnen een de maatwerk software?

De rol van Jump

Hier sprong Jump in om met veel kleine stappen en een flexibele houding zo snel mogelijk tot een waardevol product te komen. Het traject startte om een simpel CRM pakket te creëren. De hotels en restaurants die gebruikte olie zouden aanleveren kunnen zo worden vastgelegd. Omdat het adressysteem in Ethiopië niet gestandaardiseerd is, leggen we ook de GPS coördinaten vast. Tijdens het ontwikkelproces kwamen we erachter dat het veel waardevoller zou zijn als ook werd vastgelegd wanneer die olie dan werd opgehaald, door wie én hoeveel olie er wordt verzameld. Dat zou namelijk ook essentieel zijn voor de certificering van de UCO.

Van CRM naar ERP 

Het succes van de Harambee-formule moet zich in de praktijk gaan bewijzen. Bij succes kunnen we de functionaliteiten verder uitbouwen en opschalen. De backlog is al gevuld met allerlei goede ideeën voor bijvoorbeeld een planningsmodule om optimale routes voor te stellen en tracking van de drivers. Voor de software blijkt ook enthousiasme bij andere UCO-partners wereldwijd. Zo zijn er al demo’s gegeven aan bedrijven in Chili, Mozambique en Zuid-Afrika. Dat is nog is impact maken met een kleine MVP.

“Bij Jump denken ze écht vanuit een win-win situatie om samen wat moois te bereiken. Ze bieden ondersteuning en de juiste kennis aan structurering die nodig is tijdens het hele proces. Uiteindelijk ben je op zoek naar een partij die niet alleen zijn portemonnee wil vullen, maar wil bijdragen aan een mooi project. Bij mij is dat vertrouwen zeker ontstaan en heeft Jump geholpen bij een fantastisch initiatief uitwerken tot een goed werkend product” – Gerard van der Wal

Sparren over een app?

We denken graag met je mee. Laat je telefoonnummer achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817