Het Developers Summit 2020 van Tweakers was dit jaar opnieuw in De Fabrique in Utrecht. In masterclasses en workshops werden nieuwe trends uit de doeken gedaan. Als Jump waren wij uiteraard ook present. Wil jij ook weten wat de nieuwste technieken zijn om betere software te ontwikkelen? Onze ontwikkelaars praten je graag bij!

Nieuwe tools en metrics voor een betere gebruikerservaring

Apps en websites laden steeds sneller. Dat is prettig voor de gebruiker. Enerzijds komt dat door snellere 4G-verbindingen, maar ook ontwikkelingen in webbrowsers helpen mee. Zo kan je Javascript code vertraagt inladen als die code niet nodig is bij het eerste wat je ziet. Andere optimalisaties die je kunt inzetten zijn het inline plaatsen van CSS code of een belangrijke afbeelding alvast in een onscherpe variant te pre-loaden. Hierdoor toont de app al sneller een waardevol scherm voor de gebruiker. Dit concept heet First Meaningful Paint. Google gebruikt deze waarde nu ook om je snelheidsscore te bepalen. Weten hoe snel jouw website of app laadt? Doe een snelheidscheck.

Beter automatisch testen van je applicatie

Software zonder fouten is bijna onmogelijk. Het instellen van automatisch testen leidt wel tot hogere kwaliteit softwareapplicaties. Je legt in testscripts vast wat je verwacht dat een stuk code moet doen. Deze tests worden vervolgens gecheckt als je nieuwe functionaliteit ontwikkelt. De tools voor automatisch testen worden steeds beter. Zo kan Cypress je helpen om je scherm en interacties van gebruikers goed te testen. Maar hoe weet je eigenlijk of de kwaliteit van je testen wel goed zijn? Daarvoor gebruik je zogenaamde mutation testen. Die testen passen willekeurige bepaalde delen van je code aan (een mutatie) en kijken dan of je test aangeeft dat er iets mis is. Dat is wat je verwacht, want de testen zijn gericht op het ontdekken van foute code. Goede testen zouden dus moeten falen bij een mutation test. Een tool om mutation testen uit te voeren is Stryker.

Time-to-market van je applicatie kan 23x sneller

Bij Shell heeft de invoering van DevOps de time-to-market 23x versneld en daarnaast zijn de arbeidskosten ook nog eens gehalveerd! Geweldig resultaat toch? Hoe kregen ze dat voor elkaar? 

DevOps is een aanpak waarin softwareontwikkelaars (Development) en software beheerders (Operations) samenwerken om software sneller naar de markt te brengen. Geen twee verschillende eilandjes met ieder hun eigen taken en verantwoordelijkheden, maar juist samenwerken met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. 

Simpel is het integreren van DevOps echter niet! Veel projecten waarin DevOps wordt toegepast falen. Wat zijn dan aspecten die helpen om dit succesvol te te passen? Projectleden moeten elkaar vertrouwen en een gezamenlijk gevoel van verantwoordelijkheid ontwikkelen. Iedereen moet achter deze nieuwe manier van werken staan. Naast de menselijke kant zijn tools ook belangrijk. Denk hierbij aan een CI/CD-pipeline waarin ontwikkelde software volledig automatisch wordt getest en gedeployed.

Microfrontends voordelig bij groter apps

Het concept microservices houdt in dat een grote applicatie wordt opgesplitst in kleinere opzichzelfstaande applicaties. Hierdoor wordt alles beter beheersbaar. Microfrontends past het concept van microservices toe op de frontend. De frontend is dat deel van de applicatie wat een gebruiker ziet, dus de schermen, knoppen en tekst. Met microfrontends wordt de hele frontend opgesplitst in meerdere kleine frontend applicaties. Gebruikers merken dit niet. Het voordeel is dat ontwikkelteams alleen aan een klein deel van de code hoeven te werken. Dat scheelt complexiteit, beslissingen kunnen sneller worden gemaakt én er ontstaat een groter verantwoordelijkheidsgevoel door meer eigenaarschap. Meerdere teams die samenwerken aan één product zijn niet meer afhankelijk van elkaar. Dit concept is vooral waardevol bij grote applicaties zoals in de case van de Albert Heijn-app.

Nieuwste ontwikkelingen gebruiken?

Met bovenstaande nieuwe ontwikkelingen loop jij voorop. Benieuwd wat dit voor jou betekent? Neem contact op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817