Eerder bespraken we al de foodtrends van 2024, maar hoe speel je hier nou op in? Digitalisering biedt veel kansen op dit gebied. We dagen je graag uit om eens na te denken over de volgende mogelijkheden!
QR-code voor ultiem gemak
QR staat voor Quick Response. Een QR-code kan je zien als een soort barcode. Door de code simpelweg voor de smartphonecamera te houden, opent een snelkoppeling naar een website, locatie, telefoonnummer, emailadres of zelfs een Wi-Fi code. Het is een laagdrempelig middel om het fysieke product te verbinden met de digitale wereld. Extra informatie verstrekken, direct communiceren met de eindklant of (bij)bestellen, een QR-code kan erbij helpen. Dit maakt het een goede manier om in te spelen op de belangrijkste foodtrends van het moment: gemak, transparantie en gezondheid!
Maak het creatiever
Uiteraard kan je via een QR-code de makkelijkste weg naar een webshop aanbieden, maar het kan ook creatiever. In het vorige artikel is onder andere benoemd dat soeppakketten momenteel populair zijn. Het pakket brengt gemak. Men hoeft niet meer van tevoren op te zoeken welke ingrediënten gekocht moeten worden. Denk hierbij aan de nodige groenten, maar ook specerijen en bouillonblokjes. Vaak zit er zelfs een receptje in het pakket. De stappen die de eindgebruiker moet nemen om zijn doel te bereiken, zijn hierdoor beperkt. Een recept is een mooi voorbeeld dat aangeroepen zou kunnen worden met een QR-code. Deze code kan bijvoorbeeld op de verpakking geprint worden. Uiteraard kan je hier alle kanten mee op. Denk na welke stappen jouw afnemers moeten doorlopen en probeer ze hierbij te helpen!
Inspelen op trend transparantie
Wil je inspelen op de trend transparantie? Je zou bijvoorbeeld kunnen linken naar een filmpje waarin jouw leverancier uitleg geeft over zijn producten. Van welke boerderij is het product afkomstig? Hoe worden de producten bereid? Vertel meer over de reis die jouw product heeft afgelegd voor het bij de eindgebruiker terecht kwam. Wil je inspelen op de trend gezondheid? Geef uitleg over (de werking van) jouw ingrediënten. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van stevia? Leg uit wat het verschil is met andere zoetstoffen en suiker. Let er wel op dat de website zichzelf kan aanpassen op mobiele schermen. Een responsive webapplicatie biedt vaak direct een goede oplossing. Deze applicatie wordt aangeroepen door een link. Ideaal dus in combinatie met QR-codes!
Help afnemers om goed te doen
70% van de consumenten heeft duurzame intenties en de helft ervan handelt hier ook al naar. Biedt jou afnemers een optie om hier iets mee te doen! In het vorige artikel is al benoemd dat de luchtvaartsector mogelijkheden biedt om bomen te planten als een manier om de CO2 uitstoot te compenseren. De reiziger krijgt de keus of hij een klein bedrag wil doneren, waardoor hij zich minder schuldig hoeft te voelen tijdens de vlucht. CO2 compensatie kan natuurlijk in elke sector van toepassing zijn, maar voor de foodsector zijn er ook meerdere mogelijkheden. Wellicht is het voor jouw klanten interessant om de oceaan plastic vrij te krijgen of de agricultuur op gang te helpen in derdewereldlanden. Bedenk wat goed bij jouw bedrijf past. De makkelijkste manier om een dergelijke optie aan te bieden, is om het in te bouwen bij het afrekenproces. Vraag of jouw afnemer een klein bedrag extra wil doneren aan het, door jouw gekozen, goede doel. Biedt de keuze zo vrijblijvend mogelijk aan, want het moet natuurlijk niet voelen als een verplichting. Een simpel selectievakje bij de check-out volstaat al.
Werk slimmer en duurzamer
Door het digitaliseren en automatiseren van processen kan er veel gewonnen worden in de foodsector. Door logistieke routes in kaart te brengen en te optimaliseren, bespaar je tijd, kilometers en geld. Hierdoor gaan niet alleen jouw kosten omlaag, maar ga je ook direct milieuvriendelijker te werk. Papierloos werken is ook een mooi voorbeeld. Er gaan 120 pakken papier uit één boom. Als een bedrijf met duizenden orders overstapt naar papierloos werken, worden er dus al snel tientallen bomen per jaar gespaard. Dit kan gerealiseerd worden door papierloos orderpicken of door documentatie beschikbaar te stellen in applicaties in plaats van in fysieke dossiers.
Digitaal werken is data verzamelen
Bovendien verzamel je door digitaal te werken ook een schat aan data. Een orderpick applicatie bijvoorbeeld, brengt direct in beeld welke producten vaak worden misgegrepen en het meest tijdrovend zijn. Hierdoor gaat plannen ook een stuk makkelijker, je weet namelijk hoeveel tijd een order in beslag neemt. Wij zijn ervan overtuigd dat elke organisatie slimmer en duurzamer kan werken. Wil jij erachter komen hoe je hiermee van start kan gaan? Scan dan de onderstaande QR-code. Wij komen graag met je in contact!
Vrijblijvend sparren?
We denken graag met je mee. Laat je gegevens achter en we nemen contact met je op.